تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

نان مرغوب‌ چه نانی است؟


این روزها وقتی برای خرید نان به نانوایی فانتزی مراجعه می‌کنیم با انواع مختلف نان‌ها مانند نان جو، نان چاودار، نان سویا، نان ذرت و... روبه‌رو می‌شویم. گاهی نیز در انتخاب نوع نان‌ها سر در گم می‌مانیم که کدام‌یک بهتر و مغذی‌تر هستند و آیا این نان‌ها نسبت به یکدیگر برتری دارند؟






نان گندم سبوس‌دار

 

این نان از آرد گندم با مقادیر زیاد سبوس و به وسیله مخمر تولید می‌شود. در نتیجه این وضعیت، املاح و ویتامین‌های مغذی موجود در گندم آزاد شده و نان غنی می‌شود. به همین دلیل، مصرف ۲ تا ۳ لقمه نان سبوس‌دار در روز می‌‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را ۴۰‌درصد کاهش دهد. البته نوعی نان گندم تحت عنوان نان گندم غنی شده نیز در نانوایی‌ فانتزی دیده می‌شود. نظر به این که اغلب آردها در جریان آسیاب سبوس‌گیری می‌شوند، بنابراین نان تهیه شده فاقد سبوس، املاح معدنی، ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

از این‌رو با افزودن آرد سویا، پودر آب پنیر، پودر شیر و... به خمیر، نان را غنی‌سازی می‌کنند تا فقر غذایی نان جبران شده و از بروز عوارض ناشی از سوءتغذیه جلوگیری شود.

نان جو

سبوس موجود در جو ۲ برابر نان گندم است. در هر ۱۰۰گرم آن حدود ۴ گرم فیبر وجود دارد.هر فرد دیابتی روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد که بخشی از آن را می‌توان با نان جو و بقیه را با مصرف حبوبات و سبزیجات جبران کرد.

از مهم‌ترین خواص نان جو می‌توان به تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و گردش خون، پاکسازی دیواره‌های روده و معده، تقویت حافظه و قوای جسمی و جنسی و همچنین تحریک عملیات انسولین‌سازی در بدن و کاهش قند و چربی خون اشاره کرد.این نان به دلیل غنی بودن از ویتامین‌های B به آرامش اعصاب کمک کرده و به دلیل فیبر زیاد می‌تواند مقدار زیادی آب را به خود جذب کند. نان جو همچنین به دلیل کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند از بروز گرسنگی در ساعات روزه‌داری پیشگیری کند. بنابراین مصرف این نان در زمان سحر توصیه می‌شود.

نان چاودار

چاودار از نظر اهمیت بعد از گندم قرار گرفته و نان آن در آلمان مصرف زیادی دارد. نپتوزان‌های موجود در چاودار بیش از سایر غلات است، به همین دلیل در رژیم لاغری از آن استفاده می‌شود و به دلیل فعالیت ژلاتینی می‌تواند در معده متورم شده و موجب احساس سیری شود. البته به دلیل آن که تجزیه کربوهیدرات‌های چاودار آهسته‌تر صورت می‌گیرد، قند خون نیز به کندی بالا رفته و به این وسیله اشتها را کنترل می‌‌کند. از این رو مصرف آن برای افراد دیابتی، روزه‌داران و ورزشکاران بیشتر توصیه می‌شود. آلبومین‌ها و گلوبین‌های موجود در چاودار بیش از آرد گندم است و این نان می‌تواند کم‌خونی را رفع، تولید انسولین را تحریک و دردهای مفصلی را تسکین دهد.

نان سویا

نان سویا از تلفیق آرد سویا با آرد گندم تهیه می‌شود. آرد سویا بیشترین سازگاری را با‌ آرد گندم دارد و منبع بی‌نظیری برای تامین پروتئین و ویتامین‌های E و B است. ایزوفلاون‌های موجود در این نان از رشد و تکثیر تومورهای سرطان‌زا در بدن جلوگیری کرده و استروژن گیاهی آن مانع ریزش مو می‌شود. همچنین این نان در کنترل بیماری‌های گوارشی، قلبی ـ عروقی، پوکی استخوان و ناراحتی‌های مفاصل بسیار سودمند است.

نان ذرت

این نان از آرد ذرت تهیه شده و برای کسانی که نسبت به مصرف نان‌های دیگر حساسیت دارند یا به نوعی از گرفتگی شدید روده، یبوست مزمن،‌ بیماری MS و نیز بیماری روده‌ای سلیاک رنج می‌برند سودمند است.

توجه

هنگام خرید انواع نان غلات، آنهایی را که دارای بسته‌بندی بهداشتی هستند انتخاب و حتما به تاریخ تولید و انقضا و مجوز بهداشتی آن توجه کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد