تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

مضرات بستنی


اولین خطری که مصرف زیاد بستنی به همراه دارد  ; چاقی است . افرادی که به جای مصرف غذاهای سالم به میزان زیادی بستنی مصرف می کنند. ظاهر چاق و پف کرده ای دارند اما در حقیقت از لحاظ مواد معدنی و ویتامین ها فقیرند چون مصرف بستنی ، جلوی اشتها را می گیرد . در عین حال ترکیبات افزودنی مثل کاکائو به بستنی  نیز در مقیاس زیاد به سلامت لطمه می زنند . مثلا" خود کاکائو ،  اگر زیاد مصرف شود مانع از جذب کلسیم و روی می شود و محرک نیز هست. امکان ایجاد حساسیت به مواد مصنوعی موجود در بستنی نیز برخی مواقع وجود دارد اما با مصرف به جا و به اندازه آن از همه این عوارض می توان جلوگیری کرد. اگر افراد به طور مرتب از بستنی هایی که رنگ های غیرمجاز دارند استفاده کنند، در دراز مدت اثرات سو» آنها را خواهند دید. مثلا  این رنگ ها در خانم های باردار، موجب ایجاد عقب ماندگی در نوزادشان می شود و در بچه های کوچک تغییرات عصبی و مغزی و نهایتا" بیش فعالی را به بار خواهد آورد. امروزه توصیه می شود که مردم کمتر از بستنی های رنگی استفاده کنند و محصولاتی را خریداری کنند که تولید کارخانه های معتبر و بزرگ باشند که در آنها استانداردها به نحو بهتری رعایت می شود.

ارزش غذایی بستنی
ارزش غذایی بستنی بستگی به مواد اولیه آن دارد که بستنی را با آن می سازند،بستنی آب میوه ها مثل خود میوه ها از نظر غذایی ضیعف ولی از نظر املاح معدنی و ویتامین غنی است و نباید آب میوه را قبل از غذا خورد بلکه باید آن را در پایان غذا به عنوان دسر مصرف کرد..بستنی میوه و آب میوه ها بر خلاف بستنی شیر و تخم مرغ و خامه یا مواد ترکیبی دیگر خیلی زود هضم می شود. بستنی شیر و تخم مرغ و خامه که شیرین تهیه می شود غذایی کامل  است که وقتی بعد از شام یا ناهار به عنوان دسر خورده شود چون خودش غذای کاملی است ، دیر هضم می شود و اغلب اشتها را به غذای بعدی از بین می برد،حساب شده است که یک لیتر بستنی شیر و تخم مرغ بیش از هزار و صد کالری داد.بنابراین کسانی که بستنی کامل می خورند باید آن را در حکم غذا تلقی کنند و چیز دیگری نخورند تا هضم آن آسان گردد و از مصرف آن بدن استفاده کند.

بستنی شاید طبیعی ترین و بی ضررترین ماده نشاط آوری باشد که می توانید بدون نگرانی از مضرات نوشیدنی ها و داروهای نشاط آور، آنها را مصرف کنید. برای همین است که متخصصان تغذیه روزی یک فنجان بستنی در روز را نه تنها مفید می دانند بلکه  توصیه هم می کنند.متخصصین تغذیه معتقدند که وجود پروتئین، کلسیم و فسفر موجود در بستنی، زمینه را برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها فراهم می آورد.متخصصین تغذیه می گویند: کودکان 4 تا 8 ساله، روزانه به 800 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. این رقم در نوجوانان  13 تا18 ساله به 1300 میلی گرم و در افراد 19  تا 50 ساله، روزانه 1000 میلی گرم می رسد. بنابراین بستنی می تواند منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم باشد. خصوصا در کودکان که تمایلی به خوردن شیر ندارند یا بزرگسالانی که با خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شوند،بستنی به دلیل داشتن مواد لبنی، فواید زیادی دارد. اگر بستنی فاقد افزودنی های غیرمجاز رنگی و پاستوریزه باشد تامین کننده کلسیم بدن خواهد بود. علاوه بر این، مواد غذایی شیرین مثل بستنی باید بعد از غذای اصلی مصرف شود تا موجب احساس سیری در فرد نشده و به برنامه غذایی او لطمه نزند..


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد