تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

عمر انواع گوشت در فریزر



یک متخصص تغذیه گفت: عمر گوشت خام در فریزر 8 ماه، گوشت سفید 6 ماه و گوشت ماهی 2 تا 3 ماه است.


مسعود کیمیاگر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: گوشت‌های منجمد را باید به‌نحو صحیحی از انجماد خارج کرد و خروج از انجماد یکی از مهم‌ترین مسایلی است که موجب حفظ ارزش غذایی گوشت می‌شود. وی ادامه داد: اگر افراد می‌خواهند گوشت را به‌عنوان کباب استفاده کنند، باید از قبل گوشت را از فریزر خارج کرده تا به آرامی از حالت انجماد خارج شود. این متخصص تغذیه عنوان کرد: گوشت نباید بیش از حد اندازه در محیط گرم نگهداری شود تا گوشت آب بیندازد، چرا که این کار موجب از بین رفتن خواص گوشت می‌شود.


کیمیاگر بیان داشت: افراد باید بدانند که عمر گوشت خام در فریزر 8 ماه، گوشت سفید 6 ماه و گوشت ماهی 2 تا 3 ماه است. وی تصریح کرد: طعم گوشتی که از انجماد خارج شده با گوشت تازه متفاوت است، چون بلورهای آب موجود در گوشت در این حالت منجمد شده و اگر به‌طور سریع از حالت انجماد خارج شود، موجب آب‌شدن این بلورها شده و دیواره سلولی گوشت از بین می‌رود و طعم گوشت تغییر پیدا می‌کند.


از سوی دیگر، میترا زراتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: گوشت‌ها زمانی که به حالت انجماد در می‌آیند برخی خواص خود را از دست می‌دهند. وی با بیان این‌که 75 درصد از گوشت قرمز، آب است، ادامه داد: نگهداری گوشت در فریزر موجب انجماد آب موجود در آن می‌شود که به‌صورت بلور در می‌آید؛ ضمن این‌که آب‌شدن گوشت موجب تخریب دیواره سلولی گوشت می‌شود.


این دانشجوی دکترای تغذیه ادامه داد: در حین آب‌شدن گوشت برخی مواد معدنی آن از جمله ویتامین B1 و B6 از گوشت خارج شده و به‌صورت خون آبه درمی‌آید. زراتی بیان داشت: توصیه می‌شود که گوشت منجمد و گوشت تازه بعد از خریداری مدت زمان زیادی در فریزر باقی نماند؛ گوشت چرخ‌کرده 4 تا 6 ماه و گوشت لخم 9 تا 10 ماه در فریزر عمر می‌کنند. وی اضافه کرد: برای خارج کردن گوشت از حالت انجماد روش‌های مناسبی را باید در نظر بگیریم، چرا که خیلی‌ها عادت دارند که گوشت را در آب گرم بگذارند تا از حالت انجماد خارج شود و این کار موجب از بین رفتن مواد مغذی داخل گوشت می‌شود.


این دانشجوی دکترای تغذیه تصریح کرد: گوشت منجمد باید قبل از استفاده، از شب قبل در یخچال نگهداری شود و موقع تهیه غذا از آن استفاده کنند، چرا که این کار موجب می‌شود، مواد معدنی موجود در گوشت حفظ شود. زراتی عنوان کرد: حدود 25 تا 30 درصد از خواص گوشت در فریزر کاهش پیدا می‌کند و افراد زمانی که گوشت منجمد را خریداری می‌کنند باید بلافاصله آن را در محیط سرد قرار دهند.