تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

یخ خشک


یخ خشک

یخ خشک (به انگلیسی: Dry ice)وبا نام تجاری جیرنرایزد (به انگلیسی: Genericized) دی اکسید کربن جامد است. این ماده معمولاً به عنوان عامل سرد کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یخ خشک عالی با فشردن مستقیم گاز اتمسفر در دمای ثابت ۷۸٫۵ درجه سانتیگراد زیر صفر از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود . آنتالپی چگالش در ۷۸٫۵ درجه سانتیگراد زیر صفر ۱۹۹ کیلوژول بر کیلوگرم است . تولید یخ خشک برای پایین آوردن و سرد کردن موثر است .

پیشینه

در سال ۱۸۳۵ م شیمیدانی از کشور فرانسه به نام چارلز ایلوزیر برای نخستین بار یخ خشک را کشف کرد .او در آن دوران به نتایج و کاربردهایی درباره یخ خشک رسید که ۶۰ سال بعد توسط دانشمندان آزمایش و مشاهده شد .

ادامه مطلب ...

استاندارد مدیریت ایمنی محصول در صنایع غذایی


استاندارد مدیریت ایمنی محصول در صنایع غذایی و صنایع وابسته ISO 22000

سری استانداردهای ایزو 22000  بوسیله کمیته فنی محصولات غذایی سازمان بین المللی استاندارد ISO/TC 34 با همکاری کارشناسان FAO و WHO با توجه به ضرورت ایجاد یک سیستم مدیریت ایمنی جهانی برای مواد غذایی و صنایع وابسته تدوین شد ودر اول سپتامبر 2005 برای اجرا ابلاغ شد.
ویژگی مهم این استاندارد قابلیت اجرای آن در تمام بخشهای مرتبط با صنایع غذایی ، از جمله صنایع تولید کننده ماشین آلات و مواد بسته بندی صنایع غذایی و صنایع غذای دام و طیور ، شرکت های توزیع کننده و فروشنده موادغذایی و غیره می باشد .
این استاندارد علاوه بر اینکه دارای تمام الزامات HACCP می باشد سایر الزاماتی که در یک سیستم مدیریتی لازم است را شامل می گردد این استاندارد با استاندارد ISO 9001 همخوان می باشد .
این استاندارد دارای چند استاندارد پشتیبان شامل موارد ذیل می باشد :
ISO 22005 : 2007
قابلیت ردیابی در زنجیره مواد غذایی ، اصول کلی و الزامات اساسی برای طراحی و اجرا
ISO / TS 22003 : 2007
الزامات سیستم ایمنی مواد غذاییالزامات برای سازمانهای انجام دهنده ممیزی و صدور گواهینامه سیستم ایمنی مواد غذایی
ISO 22004 : 2005
الزامات سیستم ایمنی مواد غذایی راهنمایی هایی برای بکار بردن استاندارد ISO 22000 : 2005
ISO 22002 – 1 : 2009
برنامه های پیشنیازی در ایمنی مواد غذایی قسمت 1 تولید کنندگان مواد غذایی

الزامات استاندارد ISO22000 بیش از 80 درصد الزامات ISO9001 را پوشش داده و با این استاندارد همخوان می باشد.
شرکت
ASYS آمادگی ثبت و صدور گواهینامه ISO 22000 را برای شرکت های تولید کننده مواد غذایی و سایر شرکت های مرتبط با صنایع غذایی در منطقه را دارد .

از مزایای استاندارد ISO 22000 و گرفتن گواهینامه آن می توان به :

1.       ایجاد اطمینان در مصرف کننده به سلامت و ایمنی مواد غذایی و زنجیره مواد غذایی

2.       جهانی بودن و ایجاد مزیت رقابتی در صادرات

3.       امکان پیاده سازی به تنهایی و یا با سایر سیستم های مدیریتی مانند ISO 9001 و ISO 14001

4.       پوشش کلیه الزامات HACCP

5.       الزام به تبعیت از قوانین و مقررات بهداشتی و ایمنی مواد غذایی

6.        تخصصی بودن در صنایع غذایی

7.       مستندسازی مناسب

8.       نگرش سیستماتیک بجای نگرش محصولی

داشتن استاندارد های پشتیبان برای ارائه راهنمایی و رفع ابهام مانند ISO 22004 و ISO 22005

اشاره کرد .


کاکائو


تعریف
کاکائو، به دانه های چرب تخمیر شده و خشک شده درخت کاکائو اطلاق می شود. از این دانه ها برای تهیه ی شکلات استفاده می کنند. همچنین به پودر خشکی که با آسیاب نمودن و گرفتن چربی دانه کاکائو به دست می آید هم کاکائو می گویند. این گیاه از نظر خواص و خصوصیات، به قهوه شباهت دارد.

تاریخچه
کاکائو را از دانه های درخت کاکائو تهیه می کردند که منشاء این گیاه، نواحی کوهستانی اطراف حوزه ی رود آمازون و همچنین اورینوکو واقع در آمریکای جنوبی بود. این درخت را مردمان تمدن مایا به آمریکای مرکزی شناساندند و بعدها در مکزیک هم کاشته می شد.



ادامه مطلب ...

پایان نامه تحصیلی یا پروژه را چگونه تدوین کنیم!


مقدمه
برای نوشتن یک پایان نامه یا پرژه تحصیلی در یک چهار چوب علمی محقق ناگزیر به رعایت اصولی است که هم نگارش مطلب برای وی آسانتر شود و هم مطالعه آن برای دیگران به سادگی امکان پذیر باشد این اصول سه گانه به شرح ذیل میباشند .
1) اصول تنظیم و تدوین مطلب
2) اصول نگارش و نوشتن مطلب
3) اصول منابع و مآخذ مطلب
اصول تنظیم و تدوین مطلب در پایان نامه ها :
معمولا یک پایان نامه تحصیلی به صورت زیر تنظیم میگردد :
1) صفحه عنوان
2) پیشگفتار و در صورت نیاز تشکر و قدر دانی
3) فهرست مطالب
4) فصل اول – طرح تحقیق


ادامه مطلب ...

معایب غذاهای کنسرو شده

با شتاب گرفتن زندگی شهری، خانواده‌ها زمان کمتری برای تهیه غذا در خانه دارند. گرایش روزافزون به استفاده از غذاهای آماده و فست‌فودها می‌شود. این روزها یکی از راه‌های آسان برای تهیه غذاها، استفاده از کنسرو آنهاست. کنسروها دارای طیف گسترده‌ای هستند که از قدیمی‌ترین آنها کنسرو ماهی تن و از جدیدترین آنها که نسل نویی از غذاهای کنسروی هستند می‌توان به کنسرو فسنجان، کله‌پاچه، سیرابی و شیردان و انواع دیگر غذاهای سنتی ایرانی اشاره کرد . اما کنسروها مضرات و نکات منفی هم دارند.
 
1. استفاده از مواد افزودنی: افزودنی ها به دلایل گوناگونی مانند طولانی کردن زمان نگهداری، ‌ طعم دهی و… به این غذاها اضافه می‌شود.اگر افزوده شدن این مواد تحت نظارت انجام نشود مشکلاتی برای سلامت فرد ایجاد کند.
 
2. استفاده از نمک یا شکر زیاد: نمک و شکر زیاد موجود در این غذاها برای گروه‌های تغذیه‌ای خاص مانند مبتلایان به دیابت یا فشار خون مشکل ایجاد می‌کند.

 


ادامه مطلب ...

بهترین روش پخت برای سبزیجات


 سبزی‌های آب‌پز :
آب‌پز کردن برای تمامی انواع سبزیجات جز سبزیجات مدیترانه‌ای مثل گوجه، هویج، فلفل دلمه‌ای و بادمجان که سرخ یا گریل شده آنها بهتر است، پیشنهاد می‌شود. سبزیجات سبز مثل لوبیا، نخود، کلم، اسفناج و بروکلی را می‌توان در آب‌جوش نمک‌دار به همراه مقداری جوش‌شیرین (برای آنکه رنگ سبزش حفظ شود) پخت. پس از پخت نیز بهتر است چند ثانیه‌ای سبزیجات را در آب سرد گذاشت تا رنگ و تردی شان حفظ شود. سبزیجات ریشه‌ای جز هویج و شلغم را بهتر است ابتدا در آب سرد ریخت و اجازه داد آرام‌آرام با افزایش دمای آب بپزند. در مورد سبزیجاتی که نمک سبب سفتی پوست شان نمی‌شود نیز می‌توان به آب، نمک اضافه کرد. در مورد سبزیجاتی که اکسید می‌شوند (مثل کنگر فرنگی و کلم‌چینی) نیز باید پس از پاک کردن و پوست کندن‌شان، آنها را در آب به همراه چند قطره آب‌لیمو ریخت و گذاشت تا آرام‌آرام بپزند. نکته مهم در این نوع طبخ، آن است که تقریبا 40 درصد ویتامین‌ها و عناصر معدنی موجودشان از بین می‌رود.



ادامه مطلب ...

جانشین های کره کاکائو


این پاورپوینت در تعدادی اسلاید جانشین های کره کاکائو را ببان می کند.



برای دریافت پاورپوینت   اینجا   را کلیک کنید.

پاورپوینت روغن هسته انگور



این پاورپوینت در مورد خواص روغن هسته انگور و نحوه فرایند آن است . 

 

برای دریافت فایل   اینجا   را کلیک کنید.


خواص مصرف قارچ


در کشورهای مختلف، در تهیه ی انواع غذاها از قارچ استفاده می کنند. در تهیه ی سوپ ها، سالادها و سس ها، از قارچ به عنوان نوعی پروتئین گیاهی استفاده می کنند.

 ما به خاطر داشته باشید که برخی انواع قارچ ها سمی هستند؛ اگرچه ممکن است که ظاهرشان به قارچ های خوراکی شبیه باشد.

در گذشته قارچ را از مراتع و جنگل ها جمع می کردند. امروزه درکارگاه های صنعتی تولید و در تمام سال در اکثر مغازه ها وسوپرمارکت ها عرضه می گردد.بعضی از قارچ ها برای خوردن بسیار خوشمزه هستند.

یکی از سمی ترین قارچ ها کلاه مرگ است که می تواند در عرض 12 ساعت باعث مرگ انسان شود گونه های سمی دیگر تولید بیماری شدید می کنند اما بندرت باعث مرگ انسان بالغ می شوند


ادامه مطلب ...

کاربرد انرژی هسته ای در صنایع غذایی


میانگین خساراتی که در کشورهای مختلف به محصولات گوجه فرنگی ، پرتقال ، انگور ، هلو ، توت فرنگی ، دارابی لیموترش و لیمو شیرین وارد می شود تا سال 1970 م به 5/1 میلیاد دلار تخمین زده شده است.

 چطور می توانیم از نابود شدن محصولات غذایی با ارزش به وسیله حشرات جلوگیری کنیم؟ چرا بعضی از آفات نباتی هر ساله هزاران تن مواد غذایی با ارزش را نابود می کنند ؟ چگونه می توان ارقام پر محصول گندم ، جوو برنج داشته باشیم؟ چگونه می توان بازده گاوهای شیر ده را زیاد کرد؟ بهترین وسیله برای از بین بردن علف های هرز بدون صدمه رسانیدن به محصولات کدام است؟ چگونه می توان غذا و مواد خوراکی را بدون این که در یخچال بگذاریم برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟ طی قران ها انسان طرق مختلف نگهداری مواد خوراکی مازاد خود برای مدت معینی ابداع کرده است که شامل : خشک کردن ، نمک زدن، دود دادن، ترش نمودن، مخمر و قورمه کردن – کنسرو کردن انجماد و روشهای دیگر که هر کدام با وجود سودمندی مشکلات خاص خود را دارند.

اما بهترین روش اشعه باران کردن مواد خوراکی به وسیله اشعه گاما است که اقدامی مقرون به صرفه ، سالم و سریع بوده و نیز موجودات میکروسکوپی را نابود می سازد.


ادامه مطلب ...