تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

در کارخانه ومرتبط با نوشابه(برای کارآموزان رشته صنایع غذایی)


تعریف

نوشابه، نوعی نوشیدنی شیرین گازکربنیک دار است که به عنوان نوعی نوشیدنی خنک و معمولاً برای برطرف نمودن تشنگی و یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب نوشابه ها حاوی کافئین هستند. در برخی مناطق به دلیل گاز موجود در نوشابه مثل کالیفرنیا و فلوریدا، به آن سودا (بی کربنات دو سود) می گویند. در اکثر مناطق کانادا، به نوشابه پاپ می گویند. معمولاً پاپ، نوشابه ایست که درون بطری قرار دارد؛ در حالی که سودا درون قوطی می باشد. البته در بیشتر نقاط دنیا به این نوع نوشیدنی، همان نوشابه می گویند.

آیا میدونید که همین نوشابه که هر شب بدون اون شام نمیخوریدن چقدر ضرر برای شما بخصوص خانم ها داره ؟

پوکی استخوان در خانم ها :
وجود گاز نوشابه باعث میشه که مواد غذایی خاصی از جمله کلسیم در معده و روده جذب نشن و کمبود این مواد غذایی باعث برور پوکی استخوان بخصوص در خانم ها میشه. اسید فسفریک (یا فسفات) که می ‌توانید نام آن ‌را روی بسیاری از بطری‌های نوشابه ببینید، وقتی وارد بدن می ‌شود باعث خروج کلسیم از استخوان و در نتیجه پوکی استخوان می‌ گردد .

بی اشتهایی:
همچنین وجود کافئین در نوشابه باعث ایجاد نوعی اعتیاد به مصرف نوشابه میشه که باعث میشه مصرف نوشابه فرد زیاد بشه و باعث بروز سوء تغذیه در فرد میشه .همچنین وجود کالری زیاد نوشابه باعث میشه که فرد دچار سیری زودرس بشه ومیل به غذای کمتری داشته باشه و سوء تغذیه فرد بدون اینکه خودش حس کنه افزایش پیدا میکند.


ادامه مطلب ...

بسته بندی زیست فعال، تبدیل مواد غذایی به غذاهای سالم تر


رژیم غذایی به عنوان کانون اصلی در تدبیر سلامت عمومی برای دستیابی سلامتی در طول زندگی، از هجوم سریع بیماری های مزمن مانند ناهماهنگی های گوارشی، بیماری های قلبی - عروقی، سرطان، بیماری های استخوانی جلوگیری کرده و به خوبی زندگی سالم تری را فراهم می کند. با وجود این، ارتباط تنگاتنگ میان غذا و سلامتی هنوز به طور کامل درک نشده است ولی تحقیقات اخیر سخن از دستیابی به پیشرفت هایی در این مورد دارد.

 

افزایش آگاهی از سلامت مصرف کنندگان و بیشتر شدن تقاضا برای غذاهای سالم تر، نوآوری و توسعه محصولات جدید تولید بین المللی مواد غذایی را سبب شده است. در کل، اینگونه بیان می شود که یک ماده غذایی هنگامی وظیفه خود را انجام می دهد که، علاوه بر سود مغذی ذاتی، ثابت شود که یک یا چند وظیفه مورد نظر در بدن مرتبط با سلامتی یا کاهش خطر بیماری ها را ایفا می کند. پیشرفت غذاهای عملگر جدید فرصت خوبی برای توسعه کیفیت غذاهای در دسترس مصرف کنندگان برای سود رسانی در سلامتی و سالم بودن ایجاد می کند، و این تولیدات غذایی که ارزش بیشتری دارند باعث رشد صنعت و جامعه در جوامع مدرن می باشند. باید تمام مصرف کنندگان از عدم تعادل جدی در مواد غذایی خود آگاه باشند.

 

در طی چندین بررسی در اروپا بیان شده است که چندین زیر گروه مقدار رژیم غذایی لازم را به طور بین المللی (RDAS) دریافت نمی کنند. بیش از این، در بیشتر موارد، اختلاف بین مواد خوراکی حقیقی و مورد تقاضا قابل توجه است علاوه بر آن رواج مواد غذایی غیر مطلوب افزایش یافته است، بنابراین توسعه چنین غذاهای جدیدی بسیار مطلوب است. در یک کار گروهی که توسط مؤسسه علمی سلامت بین الملل در اروپا (ILSI Europe) اداره می شد، متخصصان دانشگاهی، نمایندگی های تنظیم کننده، صنعتگران و مصرف کنندگان از کشورهای کلیدی اروپا به این نتیجه رسیدند که افزودن مواد مغذی به غذا نتیجه مؤثر و مطمئن در توسعه مواد خوراکی مغذی دریافتی، توسط ذخیره مقداری را که از دست داده اند، یعنی فراهم کردن مواد غذایی کلیدی در غذاها می باشند. از طرف دیگر، جمعیت مبتلا به اضافه وزن در اکثر کشورهای اروپا ( سوئد، نیوزلند، بلژیک، دانمارک، انگلیس، ایتالیا ) در طی دوره 1998 تا 2000 به طور میانگین 20% افزایش یافته است. در نتیجه، غذاهای عملگر فروش عمده و افزایش اندک فرصت ها را به دنبال دارد.

 

ادامه مطلب ...

آدامس‌های بدون قند، اسیدهای موجود در دهان را کاهش می‌دهد


آدامس‌های بدون قند تأثیرات مثبتی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد به طوری که استفاده از آن پس از هر وعده غذا یا میان وعد‌ه‌هایی مانند شکلات و بسکوئیت، اسیدهای موجود در دهان را کاهش می‌دهد.



مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در گفت‌و گو با خبرنگار وب‌دا در یاسوج اظهار داشت: جویدن آدامس های بدون قند، میزان ترشحات بزاقی را بالا برده و اسید‌های تشکیل شده از پلاک‌های دندانی را شست‌و شو می‌دهد که این فرآیند، مانع از پوسیدگی دندان می شود.

دکتر سیدخالد‌موسوی فرد افزود: بزاق دهان، یکی از مهم ترین ابزارهای دفاعی طبیعی دهان است که خنثی نمودن اسید‌های دهان می تواند به بازسازی و استحکام مینای دندان کمک کند.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ادامه داد: اسید‌های تولید شده از تخمیر باکتری های دهان که در هنگام خشکی دهان ایجاد می‌شوند، باعث بروز پوسیدگی‌های وسیعی در دهان گردیده و برای سالمندانی که دچار خشکی دهان هستند، می تواند به عنوان یک روش موثر در تحریک غدد بزاقی در نظر گرفته شود و از لحاظ مکانیکی نیز، در کاهش پلاک دندانی تأثیر دارد.

موسوی فرد با بیان اینکه در استفاده از آدامس‌های بدون قند نباید زیاده روی شود، گفت: استفاده ممتد از آدامس‌ها نیز می تواند مراقبتی مانند اختلال در معضل گیجگاهی فکی، گرفتگی عضلات فک و سایش دندان ها شود که برای پیشگیری از این موارد، جویدن آدامس به مدت بیش از 20 دقیقه توصیه نمی شود.

.

روغن کنجد برای سرخ کردن ممنوع!


از آنجایی که نقطه دود روغن کنجد 220 درجه است برای سرخ کردن مناسب نیست مگر اینکه در حرارت های پایین و با مدت زمان کوتاه از آن استفاده شود.



یوسف نقیایی، کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه روغن کنجد از روغنهای مفید و مناسب در طبخ غذا محسوب می شود، گفت: این روغن حاوی اسید چرب اشباع شده بوده که عمدتا حاوی چند باند دوگانه است بنابراین افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می تواند از این روغن استفاده کنند چرا که مصرف‌ آن به کاهش کلسترول کمک می کند.

وی افزود: نکته بسیار مهم در مصرف این نوع روغن، استاندارد بودن آن و داشتن مجوز های بهداشتی مناسب می باشد چرا که نحوه استخراج روغن بر کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی می گذرد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در صورتی که استخراج آن با روشهای نامطلوب باشد، می تواند منجر به افزایش پرکسیدان ها در آن شده و آسیب هایی از جمله بروز رادیکالهای آزاد در بدن شود.

نقیایی توصیه کرد: بهترین استفاده از این روغن در پخت و پز غذاها است بطور مثال با ریختن این روغن روی برنج و یا اضافه کردن در خورشت مصرف شود.

.

کله‌پاچه خطرناکترین چربی غذایی است


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف کله‌پاچه بر خلاف باور مردم مقوی نیست بلکه فقط انرژی‌زا است و خطرناکترین چربی غذایی است به طوری که سالمندان به هیچوجه نباید از آن مصرف کنند.

احمدرضا فرسار با اشاره به اینکه چربی کله‌پاچه خطرناکترین چربی غذایی به حساب می‌آید، اظهارداشت: این چربی خطرناک در عروق خونی رسوب می‌کند و موجب بیماری قلبی، عروقی و فشار خون می‌شود.



ادامه مطلب ...

خواص مفید زردآلو


زردآلو یک زردآلوی خنک، خوش مزه و طلایی – نارنجی رنگ در فصول گرم سال قلب را به لرزه می اندازد و کمتر کسی است که بتواند در برابر آن مقاومت کند.



ادامه مطلب ...

سوسیس گیاهی در کشور تولید شد


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تولید سوسیس گیاهی در کشور خبر داد.

حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو با فارس، در توضیح تولید مواد غذایی سالم به خصوص برای کودکان اظهار داشت:‌ در این زمینه با تلاش محققان کشورمان برای پرهیز از مواد غذایی آماده مضر (فست‌فود‌ها) یک نوع سوسیس گیاهی تولید کرده‌ایم.

وی افزود: ما سعی کرده‌ایم با تولید غذاهای جدید از عوارض این غذاهای جدید فست فودی که مصرف آن در جامعه خیلی زیاد شده است جلوگیری کنیم.

ابوالقاسمی بیان کرد: این مواد غذایی تولیدی جدید (سوسیس گیاهی) مواد نگهدارنده بسیار کمتری دارد و از منشاء گیاهی تولید شده است و از مواد غذایی سالمتری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: با همت انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این سوسیس گیاهی که مواد نگهدارنده در آن بسیار ناچیز است به عنوان یک ماده غذایی سالم برای افراد جامعه تهیه شده است و در روز 28 فروردین سوسیس گیاهی را به جامعه معرفی می‌کنیم.

مصرف خیارهای آلوده به باکتری ایکولی قربانی می گیرد


به گزارش خبرگزاری فارس، تا کنون مرگ 2 نفر به طور رسمی مرتبط با ویروس ایکولی تشخیص داده شده در حالی که 200 مورد آلودگی دیگر هم در چند کشور در هفته‌های گذشته مشاهده شده است.

4 مورد جدید مرگ در شمال آلمان رخ داده و قربانیان 3 زن حدوداً 80 ساله و یک زن 30 ساله بوده‌اند.

مقام‌های جنوب اسپانیا هم ممنوعیت ورود خیار از جانب 2 توزیع کننده مشکوک به توزیع محموله‌های آلوده را اعمال کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه مقام‌های اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد خاک، آب و محصولات منطقه آغاز کرده‌اند.

تاکنون سوئد از 25، دانمارک از 7 و بریتانیا از 3 مورد ابتلای انسانی به این باکتری خبر داده‌اند.

یک لیوان شیر بیش از 20 نوع ترکیب مسکن و ضددرد، آنتی بیوتیک دارد


متخصصان علوم پزشکی اسپانیا و مراکش در یک مطالعه مشترک دریافته‌اند که در یک لیوان شیر بیش از 20 نوع ترکیب مسکن و ضددرد، آنتی بیوتیک و هورمون رشد وجود دارد.

به گزارش ایسنا، این متخصصان با استفاده از یک آزمایش فوق العاده حساس، مجموعه‌ای از مواد شیمیایی را که برای درمان بیماری‌ها در حیوانات و انسانها استفاده می‌شوند در نمونه‌های بدست آمده از شیر گاو، بز و شیر مادر پیدا کردند. هرچند دوز این ترکیبات آنقدر پایین است که تاثیر مشهودی روی انسان ندارند اما نتایج این بررسی تایید می‌کند که چطور مواد شیمیایی ساخت دست بشر در تمام زنجیره‌های غذایی وارد می‌شوند.

روزنامه دیلی میل در این باره گزارش داد بیشترین مقدار این ترکیبات دارویی در شیر گاو پیدا شده است.

کارشناسان معتقدند که برخی از این داروها و هورمون‌های رشد به دا‌م‌ها داده شده‌اند و یا از طریق غذا یا آلودگی در مزارع وارد شیر این حیوانات اهلی شده است.

متخصصان در این آزمایش می‌گویند از انجا که نمونه‌های حاصل از دام‌های اسپانیا و مراکش حاوی این ترکیبات بودند به احتمال زیاد همین وضعیت در انگلیس و شمال اروپا نیز وجود دارد.


آشنایی با انواع سس



انواع سس گوجه فرنگی صنعتی دارای مقدار زیادی شکر است و دیابتی ها نباید از آن استفاده کنند.سس ها یکی از اجزای تکمیل کننده انواع غذاهای حاضری و سالادها به شمار می رود و همیشه در فهرست خرید مایحتاج خانواده ها ذکر می شود. سس مایونز، کچاب، خردل، سویا و... از جمله این سس ها هستند، اما پرسش اینجاست این سس ها دارای چه ویژگی هایی هستند؟ آیا مصرف مداوم آنها می تواند برای سلامت مصرف کننده مخاطره آمیز باشد؟


سس کچاب یا گوجه فرنگی
    کچاب با نام های مختلفی چون سس گوجه فرنگی و سس قرمز شناخته می شود. این سس ترکیبی از عصاره گوجه فرنگی، شکر، سرکه، شربت ذرت و افزودنی های دیگر است.

    در 100 گرم آن 105 کالری و در یک قاشق آن 18 کالری انرژی نهفته است. این سس بسیار کم چرب بوده و به دلیل غنی بودن از لیکوپن گوجه فرنگی، خواص آنتی اکسیدانی قوی داشته و حاوی مواد مغذی زیادی است. بهتر است این سس را به صورت خانگی تهیه کنید، زیرا انواع صنعتی آن دارای مواد نگهدارنده است. این سس حاوی مقدار زیادی شکر بوده و مصرف آن برای افراد مبتلابه دیابت محدودیت دارد.


ادامه مطلب ...