تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

کاربردهای تابش در غذاها


تعدادی از کاربردها به مقصود بهتر کردن سلامت غذا وکاهش دادن فساد غذا شناخته شده است.
1)
پرتو افکنی گوشت طیور و محصولات حاصله از گوشت طیور(شامل بهبود یافتن مکانیکی گوشت قرمز) به منظور کاهش دادن تعدادی از سالمونلا، کامپیلوباکتر و دیگر سموم باکتریا یی غذا است. که اگر محصول تازه باشد.KGr 3 و اگر یخ زده باشد vKGr، میزان اشعه ای است که توصیه می شود.
2)
در پرتو افکنی گوشت قرمز (مانند گوشت های هامبورگی) برای کاهش دادن تعدادی از E.cdi o 157:H7 و دیگر سموم باکتریایی غذا، میزان توصیه شده 4/5KGr برای گوشت تازه و 7KGr برا ی گوشت یخ زده است.
3)
اشعه دادن رسنتی های خشک شده مانند ادویه جات، برای کاهش سطوح آلوده به میکروارگانیسم های عمومی و شانس بقای سموم باکتریایی غذا، میزان توصیه شده 10KGr است

ادامه مطلب ...

روغن هسته ‌انگور


 

روغن هسته‌انگور از جمله روغن‌های جدیدی است که در بازار ایران وارد شده و از این جهت که حاوی اسیدهای چرب با یک باند دوگانه است به روغن زیتون شباهت بسیار دارد.
از سوی دیگر، روغن هسته انگور ماده‌ای به نام رزوراترول دارد که یکی از پلی‌فنول‌های بسیار قوی و با اهمیت در رژیم غذایی به حساب می‌آید و می‌تواند از بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های چشمی، قلبی، کلیه و حتی دیابت پیشگیری کند.
نکته مهم این است که روغن هسته‌انگور یا هر روغن دیگر را هر چقدر هم که مفید باشد نباید به طور کامل جایگزین سایر روغن‌ها کرد بلکه در تغذیه همواره باید تعادل و توازن را به خاطر داشت

ادامه مطلب ...

خواص اعجاب آور توت فرنگی


توت فرنگی سرشار از ویتامینهای ب، ث، قند، سلولز، مواد چربی و البومی ن.وید ودارای اهن ،اهک ، فسفر،منیزیم،پتاسیم،سدیم،سیلیس ،ید وبرم می باشد.
ظریف ترین میوه هاست.مقوی ، خنک ، ادرار آور و تصفیه کننده خون می باشد.پیش از غذا بخورید اشتها اور است.مواد قندی ان از نوع لولوز استکه برای اشخاصی که بیماری قند دارند بسار خوب است . یک قاشق سوپ خوری توت فرنگی جنگلی را اگر در مقداری خامه تازه مخلوط کنید، برای اشخاصی که مرض قند دارند د سری عالی خواهد بود.



ادامه مطلب ...

رئیس جدید سازمان غذا و دارو منصوب شد


رئیس جدید سازمان غذا و دارو با حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شد.

به گزارش مهر، دکتر عباس حاجی آخوندی به عنوان رئیس جدید سازمان غذا و دارو جایگزین دکتر احمد شیبانی شد.

دکتر شیبانی که همزمان با وزارت دکتر دستجردی به عنوان معاون غذای وزارت بهداشت منصوب شده بود، با تشکیل سازمان غذا و دارو به عنوان اولین رئیس این سازمان به همکاری با دستجردی ادامه داد.

ماجرای ارز مرجع و حاشیه هایی که این موضوع برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به وجود آورده بود، باعث شد تا رئیس این سازمان بیشتر در نقطه مقابل رسانه ها قرار بگیرد. به طوریکه بیشترین سئوالات خبرنگاران در هر برنامه و همایشی، ماجرای ارز دارو بود که شیبانی همواره سعی داشت کمترین حاشیه را برای پاسخهای خود داشته باشد.

عباس حاجی آخوندی دارای مدرک داروسازی است و در گذشته نیز مدیرکل حوزه غذا در سازمان غذا و دارو بوده است. همچنین در دوران وزارت لنکرانی و دستجردی به عنوان مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی فعالیت کرده است.