تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

فرایند سنتی تولید نبات و معایب آن


نبات کریستال رشد یافته ساکارز می باشد که امکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در فرایند تولید نبات کریستالهای درشت ساکارز در اثر سرد نمودن محلول فوق اشباع شکر تولید می گردند. این روش سنتی تهیه نبات تا بحال متداول بوده است. طی سالهای اخیر تلاشهای فراوان در جهت بهینه سازی فرآیند تولید به عمل آمده است. فرآیند علمی تولید نبات یا بلور رشد یافته ساکارز، تحت کریستالیزاسیون در سرما بررسی می گردد و با توجه به پارامترهای موثر بر درجه فوق اشباع و هدایت کریستالیزاسیون، سعی در افزایش راندمان تولید و رشد دادن مطلوب کریستال شکر می شود. باید در نظر داشت که در این فرایند به علت راندمان پایین تولید، رشد کریستال ساکارز تا ابعاد کمتر از 3 میلیمتر در کریستالیزاتورهای تبخیری (آپارات پخت) صورت می گیرد. در این پژوهش فرایند تولید نبات در روش سنتی با انجام آزمایش های لازم در مراحل مختلف در یک نبات ریزی سنتی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل با اصول علمی مقایسه و معایب آن تبیین گردید. بر اساس نتایج، برای رسیدن به درجه فوق اشباع مناسب بیش از 90 دقیقه زمان، همراه با افزایش دمای محلول تا 112 درجه سانتیگراد و تبخیر آب اضافه در محلول، ضروری به نظر رسید، بطوریکه مقدار درصد قند انورت از 0.015 در شکر اولیه به 0.571 در شیره رسید و نبات تولیدی نیز دارای درصد قند انورتی معادل 0.553 بود. pH محلول از حدود 7.3 به 5.2 کاهش پیدا کرد. شدت رنگ از حدود 70 ایکومزا در شکر اولیه به حدود 1240 ایکومزا در شیره (پساب مادری) و بیش از 250 ایکومزا در نبات تولیدی (اندازه گیری در طول موج 420 نانومتر) افزایش یافت. با توجه به شدت زیاد رنگ و قند انورت در شیره یا پساب باقیمانده استفاده از این شیره برای استفاده مجدد در فرایند مناسب نمی باشد.

نان تست


متخصصان تغذیه هشدار دادند: اگر این بار تصمیم داشتید برای صبحانه از نان‌های تست برشته استفاده کنید، باید بدانید که این نان تست‌ها می‌توانند، سبب پیری زودرس و بروز بیماری‌های مزمن شوند.
به گزارش ایسنا، جوزف فوربس، متخصص انستیتو قلب و دیابت آمریکا در آزمایشات خود تاثیر خوردنی‌های معمول مثل نان تست را روی بدن انسان بررسی کرده و دریافته است که این نان‌ها، مواد شیمیایی تولید می‌کنند که فرایند پیری را تسریع کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز تشدید می‌کند. این مواد شیمیایی (AGE) نام دارند و در مواد خوراکی مختلف از نان تست گرفته تا نوشابه‌های کولا و قهوه ممکن است، تولید شوند.

به گزارش روزنامه‌ سیدنی مورنینگ هرالد، مقدار خیلی زیاد این مواد شیمیایی در بدن می‌تواند موجب بروز بیماری‌های قلبی و دیابت شده و در عین حال چین و چروک‌های پوستی را هم افزایش ‌دهد. هر چه خوردنی حاوی شکر افزودنی بیشتر باشد‌ و بیشتر هم فرآوری شده باشد، مقدار این مواد شیمیایی در آن افزایش پیدا می‌کند



محیطهای کشت آزمایشگاه مواد غذایی


محیط های کشت باکتریها به سه صورت زیر تهیه میشود :

محیط کشت مایع یا آبگوشتی (liquid or broth media)
محیط کشت جامد (solid media)
محیط کشت نیمه جامد (semi solid media


محیط کشت مایع ( براث ) :

این محیط فاقد آگار و فقط در لوله آزمایش یا فلاسک استفاده میشود . مثل محیط نوترینت براث.



محیط کشت جامد :

این محیط حاوی 5/1 تا 2 درصد ماده آگار است که بعد از سرد شدن منعقد می شود . محیط کشت جامد را درون لوله آزمایش یا پلیت استفاده می کنند.مثل محیط TSI و M.c



دلیل بکارگیری محیط جامد ، تشخیص باکتریها به وسیله :

تشکیل کلنی
تولید پیگمانت
خصوصیات خاص هر کلنی
تشخیص انواع باکتریها که چند نوع باکتری در نمونه میکروبی وجود دارد .
موکوئیدی بودن باکتری
دیدن منطقه همولیز .


محیط کشت نیمه جامد :

این محیط در ترکیب خود مقدار کمی آگار دارد . بنابراین کاملا منعقد نمی شود و نیمه جامد باقی می ماند . مثل محیط SIM .

آگار :

ماده ای پلی ساکاریدی است که از یک نوع جلبک قرمز دریایی تهیه می شود، در c° 95 ذوب و در حرارت c° 42 منعقد می گردد .


محیط های کشت باکتری را از نظر نوع مواد تشکیل دهنده و از نظر کاربرد به چهار دسته تقسیم می کنند:


ادامه مطلب ...

ویفر


تکنولوژی ویفرویفر نوعی بیسکوئیت ساندویچی سیم‌بر با بافت باز، ترد و شکننده است که دارای انواع مختلفی می‌باشد، در تولید این فرآورده از آرد، شکر، قند انورت، سیروپ، روغن، شیر خشک، نمک، لسیتین، امولسیفایر، و اسانس‌هایی مانند موز، پرتقال، شکلات و آب استفاده می‌شود و شامل دو قسمت نان ویفر و مغزی می‌باشد.
فرمول تهیه:فرمول عمومی نوعی ویفر به شرح زیر است:
آرد 200 قسمت، شکر 150 قسمت، اینورت سیروپ 10 قسمت، روغن و کره 55 قسمت، شیرخشک 5 قسمت، تخم مرغ 10 قسمت، جوش شیرین 5/1 قسمت، نمک 3 قسمت، بیکربنات آمونیوم یک چهارم قسمت، آب 110 قسمت، اسانس به میزان لازم. نسبت دقیق آب و آرد بستگی به میزان جذب آب ارد دارد، مقدار چربی نیز کمتر از 5% وزنی آرد مناسب است.

ادامه مطلب ...

کاربرد لجن فعال


مقدمه:

 از آنجا که اغلب واکنش های شیمیایی در آب انجام می شوند، می توان گفت که این ماده حیاتی می تواند نقش مهمی در تنظیم فرآیندهای طبیعی و حفاظت از محیط زیست در برابر هرگونه تغییرات ناگهانی داشته باشد. بنابراین جلوگیری از آلودگی منابع آب و محیط زیست با استفاده از راهکارهای مناسب تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی های زیست محیطی ایفا کند. آب های آلوده بشدت سمی هستند و ترکیبات شیمیایی یا موجودات میکروبی آنها علاوه بر این که سبب آلودگی محیط می شوند، در مرگ آبزیان نیز تاثیرگذار خواهند بود. استفاده مجدد آب های آلوده و پساب های خانگی، کشاورزی یا صنعتی مستلزم استفاده از روش های تصفیه فیزیکی، شیمیایی، بیوشیمیایی، فیلتراسیون یا تصفیه آب به روش اسمزمعکوس است. بدیهی است که با توجه به مشکلات و موانع موجود دستیابی به فناوری ها و روش های جدید در تصفیه فاضلاب می تواند در بهینه سازی سیستم های تصفیه فاضلاب و افزایش بازده این سیستم ها نقش مهمی داشته باشد.

فاضلاب یا پساب عبارت است از منابع آبی که یک بار مورد استفاده قرار گرفته و از قابلیت استفاده مجدد برخوردار نخواهد بود. مواد آلی یا مواد معدنی موجود در فاضلاب سبب ایجاد بوی نامطبوع در آن می شود.


ادامه مطلب ...