تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

رمضان کریم!!!!!!!!


فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر همه مسلمانان مبارک.


لیموترش بخورید تا همیشه سالم بمانید


لیمو ترش محصولی معجزه گر در نابودی سلول‌های سرطانی است، و 10000 بار قویتر از شیمی درمانی عمل می‌کند. چرا ما چیزی درباره آن نمی‌دانیم؟ زیرا آزمایشگاه‌ها در ساختن ترکیبات آن سود بسیار زیادی کسب می‌کنند. آب لیمو ترش در جلوگیری از سرطان سودمند است. طعم آن بسیار خوشایند است و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد.


لیمو ترش را می‌توان به صورت‌های متفاوت مصرف کرد. قسمت گوشتی آن را خورد یا آب آن را مصرف نمود، به صورت شربت و یا صورت‌های دیگر. جالب‌ترین خاصیت آن اثرش برروی کیست‌ها و تومورهاست. ثابت شده است که این گیاه درمان گر همه انواع سرطان است.همچنین بعنوان یک ضد قارچ و عفونت‌ها و کرم‌ها محسوب می‌شود. فشار خون بالا را تنظیم می‌کند و ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه می‌کند. منبع چنین اطلاعاتی بسیارجالب است، یکی از بزرگترین تولید کننده‌های دارو در دنیا.این کارخانه بزرگ دارویی فاش ساخته است که آزمایشات آزمایشگاهی که ازسال 1970 انجام شده است نشان می‌دهد کـه لیمو ترش سلول‌های سرطانی را در 12 نوع سرطان از جمله سرطان روده، سینه، پروستات، ریه و پانکراس نابود می‌کند.


سرد خانه ها و سالن های بسته بندی میوه و سبزیجات و کاربرد ازن


طعم دلچسب تازگی و ماند گاری بیشتر مواد غذایی

نگهداری و افزایش طول عمر محصولات غذایی وکشاورزی دغدغه تولید کنندگان صنایع غذایی در سطح جهان می باشد . یکی از مشکلات نگهداری مواد غذایی ، فساد آنهاست که عمدتاً به دلیل آلودگی از طریق میکروارگانیزم هاست .

 

-· سردخانه های میوه وسبزیجات

نگهداری و افزایش طول عمر محصولات غذایی و کشاورزی دغدغه تولید کنندگان صنایع غذایی در سطح جهان می باشد . یکی از مشکلات نگهداری مواد غذایی، فساد آنهاست که عمدتا بدلیل آلودگی میکروارگانیزم هاست .
استفاده از گاز اٌزٌن، که قرنهاست بصورت طبیعی وظیفه کنترل آلودگی و ضدعفونی محیط زیست را به عهده دارد مورد توجه تولید کنندگان محصولات غذایی قرار گرفته است

با استفاده از اکسیژن فعال، در بخش سردخانه ها، میتوان نسبت به استریل کردن و ضد عفونی کردن سالنهای سردخانه اقدام کرد که علاوه بر ماندگاری بیشتر محصولات· موجب کاهش بار میکروبی و حفظ طعم و مزه گردد .



همچنین گاز اٌزٌن در سردخانه های نگهداری میوه موجب بلوکه شدن گاز اتیلن شده و مانع از رسیده شدن زود هنگام میوه میگردد .
آمار نشاندهنده این واقعیت است که با استفاده از اکسیژن فعال می توان ضایعات در بخش سردخانه های میوه را تا حدود 8% کاهش داد.
مزایای استفاده از اٌزٌن درنگهداری سبزیجات و میوه ها
•····· افزایش ماندگاری (طول عمر) سبزیجات و میوه ها
•····· کاهش باکتریها، هاگها و قارچهای منتشر شده از طریق هوا
•····· کاهش باکتریها، هاگها و قارچهای منتشر شده از طریق آب
•····· کاهش میزان ضایعات مواد غذایی
•····· از بین بردن کپکها، قارچها و تخم انگلها
•····· کاهش شرایط مناسب محیط رشد میکروارگانیزها
•····· عدم تغییر طعم و مزه رنگ و بو
•····· عدم جایگذاری مواد شیمیایی مضر
•····· افزایش اطمینان در تولید محصولات سالم، ایمن و بی خطر

استفاده از گاز اُزُن، که همواره به صورت طبیعی وظیفه کنترل آلودگی وضد عفونی محیط زیست را به عهده دارد مورد توجه تولید کنندگان محصولات غذایی قرار گرفته است

 

با استفاده از اکسیژن فعال در بخش سرد خانه ها، میتوان نسبت به استریل کردن و ضدعفونی کردن سالنهای سرد خانه اقدام کرد که علاوه بر ماندگاری بیشترمحصولات موجب کاهش بار میکروبی وحفظ رنگ، بو، طعم و مزه گرددهمچنین گاز اُزُن در سردخانه های نگهداری میوه موجب بلوکه شدن گاز اتیلن شده و مانع از رسیده شدن زود هنگام میوه می گردد .

در حال حاضر شرکت سبز زرین ( دکتر بیژن) از محصولات این شرکت جهت ضد عفونی آب، سبزیجات و بسته بندی سبزیجات  استفاده می کند .

آمارنشان دهنده این واقعیت است که با استفاده از اکسیژن فعال( اُزُن )می توان ضایعات دربخش سردخانه های میوه را تا حدود %8 کاهش داد.

 

فایده آب خیار شور


در یک تحقیق جدید پروفسور دانشگاه ایالتی نورت داکوتا، راهکاری را برای تسکین و کاهش انقباضات ماهیچه ای ارائه کرده است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، کوین سی میلر، استادیار سلامت، تغذیه و علوم ورزشی و دارای گواهینامه مربی گری در دانشگاه داکوتاه در این تحقیق روی تاثیر آب خیارشور بر انقباضات عضلانی مطالعه و بررسی کرد.

در پژوهش قبلی دکتر میلر دریافت: 25 درصد از مربیان متخصص تحت آزمایش از مقادیر بسیار اندکی آب خیارشور برای کوتاه کردن طول مدت انقباضات عضله ای در ورزشکاران استفاده کردند با این تصور که این خوردنی نمک و مایعات از دست رفته را جبران می کند.



میلر و محققان دانشگاه بریگهام یانگ گروهی از دانشجویان پسر سالم را در یک آزمایشگاه ورزشی تحت مطالعه قرار دادند. این داوطلبان در جلسات 30 دقیقه دوچرخه سواری می کردند تا در حد متوسط آب بدنشان از دست برود. سپس میزان انقباض ماهیچه ای این افراد اندازه گیری شد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز محققان دریافتند: اگر ورزشکاران پس از تمرینات چیزی نخورند، انقباضات تا 2 ساعت و نیم ادامه می یابد و دوباره پس از استراحت باز می گردد. اما اگر مقداری آب خیارشور مصرف کنند، 45 درصد سریعتر انقباضات ماهیچه ای آنها بهبود پیدا می کند.


آدامس و تأثیرات آن بر سلامتی


آدامس، نوعی شیرینی است که تنها جویده می شود و آن را نمی بلعند. گفته شده آدامس جویدن را یونانیان، به مردمان شناساندند. آنها صمغ یا رزین درخت masticیا mastiche را می حویدند. این صمغ را بیشتر زنان یونانی می جویدند. آنها برای تمیز کردن دندان ها و خوش بو کردن تنفس، از این صمغ ها استفاده می کردند.

در حدود سال 50 بعد از میلاد، یک داروساز یونانی به نام DIOSCORIdes اولین کسی بود که پودر mastiche را به جهانیان شناساند. بعدها، انگلیسی ها از پوست نوعی درخت کاج به عنوان صمغ استفاده کردند.

در سال 1860، این صمغ ها به آمریکا برده شد و در آنجا یک تکنسین دندانساز به نام آلفرد آدامز، سعی در ساخت یک نوع ماده لاستیک مانند از این صمغ ها کرد و بدین وسیله بود که آدامس شناخته شد. ظاهرا نام آدامس هم از نام همین آقای آلفرد آدامز گرفته شده است. دکتر آدامز برای بهتر کردن آدامس ها، خودش آنها را می جوید و به اصطلاح آزمایش می کرد و آنهایی که خوب بودند را در مغازه ای که به همین منظور باز کرده بود، می فروخت.

مواد تشکیل دهنده آدامس

حدود 30 درصد از آدامس را موادی تشکیل می دهد که هنگام جویدن حل نمی شوند. این مواد شامل صمغ های طبیعی، لاتکس ها، پلاستیک ها مثل پلی اتیلن، پارافین جامد یا موم زنبور عسل هستند.

شیرین کننده ها نیز بیشترین و حدود 59 درصد مواد آدامس را به خود اختصاص می دهند.

مواد نگهدارنده، نرم کننده و طعم دهنده نیز بخش دیگری از مواد تشکیل دهنده آدامس هستند. امروزه طعم های نعناع، دارچین، اوکالیپتوس، شیرین بیان، انواع میوه ها مثل لیمو، توت فرنگی، آناناس، سیب، مرکبات، هندوانه، انبه، زنجبیل و طعم کولا در آدامس ها بکار برده می شود.



ادامه مطلب ...

راهکارهای کاهش مقدارپاتولین در آبمیوه سازی


در این پژوهش، تاثیر غلظت های مختلف دو نوع کربن فعال پودری و گرانولی در زمان های مختلف بر روی کاهش مقدار سم
و بر اساس آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی مورد بررسی HPLC قارچی پاتولین در آب سیب با استفاده از روش
قرار گرفت. نتایج نشان داد که کربن فعال پودری شکل در کاهش مقدار پاتولین آب سیب خیلی موثرتر از نوع گرانولی عمل
نموده و با افزایش غلظت این نوع کربن فعال، مقدار پاتولین به طور معنی داری کاهش می یابد، به طوری که با مصرف 5 گرم در
لیتر از آن صرف نظر از زمان تاثیر( 5،15 و 30 دقیقه) مقدار پاتولین به صفر م یرسد. همچنین در غلظتهای کمتر این نوع کربن
فعال با افزایش زمان تاثیر کاهش مقدار پاتولین معنی دار بود. چنانچه، با تاثیر 3 گرم در لیتر کربن فعال پودری شکل با زمان
2 میکروگرم در لیتر کاهش پیدا کرد که از لحاظ آماری با مقدار صفر(حذف کامل / تاثیر 30 دقیقه مقدار پاتولین به 4
50 )مقدار 3 گرم در لیتر از کربن μg/L) پاتولین)اختلاف معنی داری نداشت. بادرنظرگرفتن مقدار مجاز پاتولین درآب سیب
فعال پودری شکل با زمان تاثیر 5 دقیقه می تواند مقدار پاتولین آب سیب را به پایین تر از حد مجاز کاهش دهد.


ادامه مطلب ...

توت + فرنگی


توت فرنگی، میوه ای شبیه توت است ولی کمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش کوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه هایی باریک و خزنده است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند.این میوه نه تنها میوه ای قلبی شکل است، بلکه از نظر گیاهشناسی بسیار برای سلامتی مفید شناخته شده است.


توت فرنگی در دنیای گیاهشناسی بعنوان منبعی از فنولها مشهور می باشد.در توت فرنگیها موادی مانند آنتوسیانین و الاگیتانین وجود دارد که فنولها را رهبری می کنند. آنتوسیانینهای موجود در توت فرنگی نه تنها رنگ قرمز آن را بوجود می‌آورد بلکه بعنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل می کند و ساختمان سلولها در بدن را محافظت نموده و از تخریب اکسیِدانها در بدن و ارگانها جلوگیری می‌نماید.فنول موجود در توت فرنگی از آن میوه ای محافظ قلب، ضد سرطان و ضد التهاب ساخته است.
 
خاصیت ضد التهاب موجود در توت فرنگی بدلیل فنولهای موجود در آن می‌باشد که عملکرد آنها کاهش فعالیت آنزیمی به نام  سیکلواکسیِنایژ است ( این خاصیت را می‌توان در داروهایی نظیر آسپرین و ایبوپروفین نیز مشاهده نمود که باعث کاهش درد می‌شوند و از التهاباتی مانند رماتیسم و التهاب مفاصل و همچنین سرطان جلوگیری می‌کنند). تنها برتری که توت فرنگی بر این داروها دارد این است که مصرف مداوم آسپرین و ایبوپروفن باعث خونریزی داخلی(خونریزی معده) می‌گردد ولی مصرف زیاد توت فرنگی چنین نتیجه ای ندارد.
 
همانطور که قبلاً گفتیم در توت فرنگی ماده ای به نام الاگیتانین وجود دارد که به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان کمک می‌کند. در مطالعه ای که بر روی 1000 سالمند مبتلا به سرطان صورت گرفت تعداد مرگ و میر در گروهی که از توت فرنگی به میزان فراوان استفاده می‌کردند سه برابر کمتر از گروههایی بود که مصرف توت فرنگی در آنها کم بود و یا در تغذیه آنها جایی نداشت.
 
بیماری التهاب مفاصل که بیشتر در سالمندان دیده می‌شود به دلیل کمبود ویتامین C در بدن بوجود می‌آید. یکی از منابعی که می‌توان برای جبران کمبود ویتامین C موجود در بدن از آن استفاده نمود توت فرنگی است . همچنین از دیگر مواد موجود در  توت فرنگی می‌توان از فیبر،‌پتاسیم، فولات،‌ویتامینB5، امگا 3، ویتامین B6 و منیزیم نام برد.
 
 


ماست بیوفودی برای سلامتی


غذاهایی با تغییرات قابل قبول در ارزش غذایی که از فعالیت های میکروبی بدست می آیند،تحت عنوان بیوفودها هستند. نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که ارگانیسم های زنده مورد مصرف باید خودشان در لوله گوارش انسان موردارزیابی قراربگیرند. ماست یک محصول شیری تخمیرشده بوده ومی تواند به عنوان یک بیوفود نام گذاری شود. زمانی که ما دلمه را به شیر اضافه می کنیم ومدت یک شب دلمه را برای بستن نگه می داریم، باکتری های استرپتوکوکوس ترموفیلوس ولاکتوباسیلوس ولگاریس موجود در دلمه به عنوان کشت استارتر به شیر اضافه می شود.تبدیل لاکتوز به اسیدلاکتیک، اثر محافظت کننده ای برای شیر دارد

PH پایین فرآورده های تخمیری از رشد باکتری های مولد گندیدگی وسایر میکروارگانیسم های مولد فسادجلوگیری می نماید.همچنین عمر نگهداری این محصولات خوب است. ماست غذای مورد پسند عموم بوده وسبب سلامتی می شود.چون غذای مختصر وسریع با کالری پایین است. انواع ماست با چربی پایین برای کنترل کلسترول توصیه شده است.ماست از شیر گاو یا گاومیش تهیه می شود. ماست گاومیش منبع غنی کلسیم ودیگر مواد معدنی است. اثرات مفید مصرف ماست بیشتر به پروتئینهای قابل هضم، افزایش قابلیت در دسترس بودن مواد معدنی مهم وویتامینها، همچنین به فاکتورهای پیش برنده رشدکه به وسیله ارگانیسم های موجود درماست بوجود می آیند مربوط می شود.




ادامه مطلب ...

آلبالو


 آلبالو یا به قول فرنگی‌ها همان گیلاس ترش (sour Cherry) از میوه‌های فصل تابستان است

که هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی‌های مختلف فصل استفاده می‌کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش‌زدایی نیز دارد.
درضمن، بعضی‌ها برای رفع تشنگی، آب آلبالو را به شربت آن ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، این میوه طبیعتی سرد دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم‌مزاج توصیه می‌شود. به‌طورکلی آلبالو، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی به خصوص ویتامین C و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.



ادامه مطلب ...

اسید های چرب ضروری -امگا


اسیدهای چرب ضروری - امگا : اسید‌‌های چرب ضروری از جمله امگا‌ها گروهی از اسید‌‌های چرب هستند که بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید از طریق غذا تامین شوند. رژیم‌‌های نادرست با حذف و یا محدود کردن مصرف بعضی از انواع چربی باعث شد‌ه‌اند که بدن ما با کمبود آنها مواجه شود. کمبودی که با محروم کردن بدن از نقش مهم آنها در کار‌های مختلف حیاتی، ما را با بروز مشکلات مختلف روبه‌رو می‌ کند.


اسید‌های چرب ضروری همان «روغن‌‌های خوب» هستند که این روز‌ها بحث و مطالعات زیادی روی آنها انجام می‌شود. چربی‌‌های خوب با چربی‌‌های بد دایما در رقابت هستند بنابراین باید مصرف چربی‌‌های حاوی اسید چرب ترانس بالا و کلسترول (چربی‌‌های حیوانی) را تا حد امکان به حداقل رسانده و به مقدار کافی از چربی‌‌های خوب استفاده کنیم. مصرف چربی‌‌های خوب باعث افزایش HDL یا «کلسترول خوب» شما می‌شود. یکی از وظایف HDL (High Density Lipoprotein) یا "کلسترول خوب"، محاصره "کلسترول بد" یعنی LDL (Low Density Lipoprotein) و هدایت آن به سمت کبد است که در آنجا تجزیه و سپس دفع می‌شود. به‌طور خلاصه، چربی‌های خوب تا حدودی خرابکاری‌های چربی‌های بد را اصلاح می‌کنند.


ادامه مطلب ...