تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

کباب مرگ


یکی از لذیذترین قسمت‌های گوشت قرمز می‌تواند یک عامل بسیار خطرناک برای ابتلای افراد به خطرناکترین بیماری‌های غیر واگیر در جهان باشد.

پزشکان با مطالعه بر روی بخش‌های مختلف گوشت حیواناتی مانند گاو و گوسفند دریافته‌اند یکی از این بخش‌ها در صورت کباب‌ شدن می‌تواند خطرات فراوانی برای سلامت بدن ایجاد نماید.
 
گفتنی است، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گوشت اطراف دنده‌ها که از آن نوعی کباب به نام دنده درست می‌شود برای سلامتی بدن بسیار خطرناک است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، در این قسمت از گوشت چربی فراوانی وجود دارد که حتی با سرخ کردن و یا پخته شدن از بین نمی‌رود و می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌هایی مانند بالا بودن کلسترول خون، تنگی عروق و حتی سکته قلبی شود.
 
براساس تحقیقات در فاصله بین استخوان‌های دنده در گوشت گاو و گوسفند مقدار کمی گوشت وجود دارد و بخش اعظم آن را چربی خالص تشکیل می‌دهد که برای سلامتی بسیار خطرناک است.
 

علاوه بر چربی بالا در این قسمت از گوشت کالری فراوانی در حدود هزار و پانصد کالری انرژی وجود دارد که به دلیل عدم سوزانده شدن آن توسط بدن به صورت انباشت چربی در بدن باقی می‌ماند.


یخ زدایی از جاده ها با آب پنیر !!!


یخ زدایی از سطح جاده ها در فصل زمستان بسیار پر هزینه است ، اما محققان آمریکایی به راه حل ساده و کم هزینه ای برای حل این مشکل با استفاده از آب پنیر دست پیدا کرده اند
آب شور پنیر در دمایی پایین تر از آب نمک معمولی یخ می زند و بر خلاف مخلوط ملاس - باقیمانده شربت حاصل از تصفیه شکر گرفته شده از چغندر و نیشکر - پس از گرم شدن جاده در اثر تابش نور خورشید ، بوی بدی تولید نمی کند . 
آب نمک باقی مانده از پنیر های پروولون یا موزارلا دارای بهترین مقادیر نمک هستند که می تواند در فصل زمستان برای یخ زدایی از سطح جاده ها و معابر مورد استفاده قرار گیرد

این روش علاوه بر صرفه جویی چشمگیر در هزینه تخلیه زباله شرکت های تولید کننده پنیر به کاهش هزینه های دولت برای خرید سنگ نمک و یخ زدایی از سطح جاده ها منجر می شود .
تنها در شهر " پولک کانتی " فلوریدا استفاده از مخلوط آب نمک پنیر در یک سال باعث صرفه جویی به میزان 44 هزار دلار در فصل زمستان شد .

نقش چربی ها و روغن ها در بدن


- غنی ترین منبع انرژی غذایی است . هر یک گرم چربی 9 کیلو کالری انرژی تولید می کند .

- وجود چربی در غذا باعث خوشمزه شدن و برانگیختن اشتها می شود و در احساس سیری بعد از خوردن غذا موثر است .

- چربی ها پیش ساز برخی هورمون ها هستند .

- چربی های زیر پوست از هدر رفتن حرارت بدن و نفوذ سرما به بدن جلوگیری می کنند .

- چربی ها منبع اسید های چرب ضروری هستند که بدن به طور طبیعی آنها را تولید نمی کند . اسیدهای چرب ضروری شامل اسید اسید لینولیک و اسید لینولنیک می باسند .

- ویتامین های A,D,E,K محلول در چربی هستند . بنابراین چربی موجود در رژیم غذایی این ویتامین وا دا به بدن می رساند .

- کلسترول یا توسط چربی به بدن میرسد و یا در کبد از چربی سنتز می شود . این ترکیب برای ساخت نمک های صفراوی و هورمون های استرویدی ضروری است و در ساختمان غشای سلول نیز وجود دارد . بنابراین وجود کلسترول در حد معینی برای انجام اعمال حیاتی بدن لازم است . اما افزایش مقدار کلسترول خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را افزایش می دهد .