تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

اصطلاحات تخصصی صنعت غذا


1-پاستوریزه سازی(PASTEURIZATION): روشی برای کشتن اغلب میکروارگانیسمهای بیماریزا (کاهش تعداد آنها تا حدی که ایجاد بیماری نکنند) و غیر فعال ساختن آنزیمهای موجود در مواد غذایی بمنظور به تعویق انداختن فساد در مواد غذایی اطلاق میگردد.
* (LTLT): حرارت دادن مواد غذایی تا 62.8 سانتی گراد به مدت نیم ساعت.
* (HTST): حرارت دادن مواد غذایی تا 72.8 سانتی گراد به مدت 15 ثانیه.
* (UHT)=(ULTRA-PASTEURIZED): حرارت دادن مواد غذایی تا 140-150 در جه سانتی گراد به مدت 1 تا 2 ثانیه. در این روش بیشتر میکروارگانیسمهای بیماریزا نابود میگردند و در صورتی که مواد غذایی پس از پاستوریزه شدن با این شیوه بسته بندی مناسبی داشته باشند میتوان آنها را به مدت 3 ماه بیرون از یخچال نگهداری کرد. (البته تا وقتی که بسته بندی آنها باز نشده باشد)

2- استرلیزه سازی و یا سترون سازی(STERLIZATION): در این روش تا حدودی تمام پاتوژنها (عوامل بیماریزا) موجود در مواد غذایی کشته میشوند. در این روش مواد غذایی در دمای 110درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 30 دقیقه حرارت داده میشوند. مواد غذایی استرلیزه شده را میتوان تا 4 ماه بیرون از یخچال نگهداری کرد (البته تا زمانی که بسته بندی آنها باز نشده باشد)

3- هموژنیزاسیون و یا همگن سازی(HOMOGENIZATION): به یکنواخت کردن بافت و ترکیبات مواد غذایی اطلاق میگردد. برای مثال هنگامی که شیر تازه را درون یخچال قرار دهید پس از چند ساعت چربی شیر جدا گشته و به سطح شیر می آید و خامه تشکیل میگردد. برای جلوگیری از این فرایند شیر داغ را با فشار زیاد از منافذ بسیار ریزی عبور میدهند تا گویچه های چربی به اجزای ریزی شکسته شوند و بطور یکنواخت در شیر معلق باقی بمانند.

4- نگهداری در یخچال(REFRIGERATION): دمای پایین رشد و تکثیر میکروبها و سایر میکروارگانیسمها را به تعویق می اندازد. 

ادامه مطلب ...

لواشک و تولید آن


به گزارش شبکه خبری فودنا در این مطلب نحوه تولید لواشک صنعتی ، آلوچه و تمبرهندی به همراه شرح کوتاهی از تمامی میوه هایی موجود در این فرآورده ها آمده است .

ترکیبات شیمیایی میوه ها :

میوه ها ترکیبات شیمیایی متعددی دارند که ساختمان و میزان این ترکیبات می توانند متفاوت باشند .

ترکیبات شیمیایی میوه ها میتوانند شامل آب ، کربو هیدرات ها و چربی ها وپروتیین ها باشند و مواد دیگری که نسبتا به مقدار کم در میوه ها وجود دارند عبارتند از مواد آلی و معدنی مختلف هستند .فراوان ترین ترکیب تشکیل دهنده ی میوه ها آب است .

خواص میوه ها :

در تهیه ی لواشک و آلوچه از میوه هایی استفاده می گردد که دارای ارزش تغذیه ای و خواص درمانی فوق العاده می باشند . باید توجه داشت که در مراحل مختلف تولید وفراوری ارزش این مواد پایین نیامده و با افزودن عصاره ی تازه  ، خواص میوه ها را حفظ نمود .

آلو :

گیاهی از تیره ی سرخیان و خانواده ی بادامیان که به صورت خشک و تازه به مصرف می رسد . آلو ضد باکتری ، ضد ویروس ، ملین دار و دارای فیبر قابل حل است که برای کاهش کلسترول ودر نتیجه کاهش حمله ی قلبی مفید است و نیز برای دفع مدفوع و درمان یبوست موثر ومفید است .


گوجه ، گوجه برقانی و آلوچه :

گیاهی است از خانواده ی گل سرخ از جنس گوجه و آلو با میوه ای گوشتی که به صورت تازه یا خشک به مصرف می رسد و در تهیه ی غذا به کار برده می شود .

گوجه گیلانی ، گوجه وحشی

گونه ی وحشی گوجه که میوه ی آن ریزتر و ترش تر از گوجه ی معمولی است ودرخت آن خاردار می باشد .

گوجه سبز :

نوعی آلو یا گوجه با گوشت و پوست سبز طلایی که در اصل فرانسوی می باشد .

زرد آلو و برگه ی آن :

درختی است از تیره ی گل سرخیان و خانواده ی بادامیان با هسته ای سخت که گوشت میوه ی آن خوراکی است . مغز هسته ی بعضی از آن تلخ و بعضی شیرین است . از گوشت میوه محصولاتی مانند : پر زرد آلو ، کمپوت ، شربت ، شربت غلیظ و اخیرا لواشک تهیه می شود .

زرد آلو ضد اسهال ، دارای ویتامین های a ، b و c و برای بیماری سیروز تجویز می گردد . زرد آلو قیسی دارای مس می باشد و در درمان بیماری های کبدی بسیار موثر است .

برگه به دو صورت گوگردی و آفتابی از خشک کردن گوشت میوه به دست می آید . این برگه باید دارای بو و مزه ی طبیعی و عاری از هر گونه آفت باشد .

هلو و برگه ی آن :

هلو میوه ی رسیده درخت هلو از خانواده ی رز استایه می باشد . از هلو و برگه ی آن برای تهیه ی لواشک استفاده می گردد .هلو مقوی معده و روده می باشد و برای رفع بوی دهان موثر است و به دو روش گوگردی و آفتابی برگه ی آن تولید می گردد .

انار و رب آن :

انار میوه ی درخت یونیکاگراناتوم و از خانواده ی یونیکاسیا می باشد . انار برای قلب مقوی است و خون را تصفیه می کند و ضد یرقان بوده و کبد را تقویت می نماید . انار ضد خارش پوست و آلرژی می باشد و نیز انار ترش ضد عفونی کننده ی معده و روده می باشد و برای درمان جوش دهان موثر است .

رب انار از میوه ی درخت آن که تازه ، تمیز و کاملا رسیده است و عاری از هر گونه آلودگی باشد به دست می آید . رنگ آن ارغوانی تا ارغوانی تیره است . طعم ترش و شیرین و مزه ی گس دارد و میزان ph آن بین 6/2 تا 4/3 باید باشد .

زغال اخته :

گیاهی است درختچه ای از تیره ی زغال اخته نزدیک به زیتونیان با میوه ای کوچکتر از زیتون ، گوشتی و قرمز رنگ که به صورت تازه ، مربا و کمپوت مصرف می شود . به دلیل طعم و رنگ عالی از میوه های اصلی در تهیه ی آلوچه و لواشک استفاده می گردد .

زغال اخته در درمان بیماری قند ، سرفه و بی اختیاری در ادرار ، در مرض های معدوی و روده ای بسیار نافع می باشد .

آلبالو و آلبالو خشک :

به میوه رقم های گیاه آلبالو از خانواده ی گل سرخیان گفته می شود . آلبالو میوه ای ملین دار و ضد یبوست که خون و معده را تمیز می کند . مصرف آن برای بهبود تنگی رگ ها ی قلب مفید است و صفرا بر می باشد .

آلبالو خشکه از خشک کردن میوه های آلبالو به دست می آید و بسیار متداول و رایج می بلشد و از آن در تهیه ی لواشک نیز استفاده می شود .



 
ادامه مطلب ...

آدامس‌های بدون قند بجوید


به گفته متخصصان انجمن دندانپزشکان آمریکا جویدن آدامس‌های بدون قند می‌تواند به سلامت دهان کمک کند.

متخصصان انجمن دندانپزشکان آمریکا مزایای زیر را در خصوص جویدن آدامس‌های بدون قند مطرح می‌کنند:

- جویدن آدامس باعث می‌شود میزان تولید بزاق دهان افزایش یابد که همین امر می‌تواند به از بین بردن اسیدهایی که به دندان‌ها آسیب می‌رساند، کمک کند.

- افزایش بزاق باعث افزایش کلسیم و فسفات در دهان می‌شود و از این طریق مینای دندان تقویت خواهد شد.

- آدامس‌های بدون قند حاوی شیرین‌کننده‌هایی از قبیل آسپارتام، سوربیتول یا مانیتول است که باعث کرم‌ خوردگی دندان نمی‌شود.



مزایای شیر سویا در مقایسه با شیر گاو


 حدود 75 درصد جمعیت جهان دچار عدم تحمل لاکتوز می باشند. یکسری نژاد ها بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار می گیرند. برای مثا ل 75  درصد آفریقایی ها و 90 درصد آسیایی ها دچار عدم تحمل لاکتوز می باشند.علاوه بر این شیر سویا دارای پره بایوتیک های قندی  مثل استاکیوز و رافینوز می باشد. این پروبایوتیک های قندی ایمنی را تقویت می کنند و به کاهش مواد سمی در بدن کمک می نمایند.

 مزیت سوم: مردم کمتری به شیر سویا آلرژی دارند

 تنها 0.5 درصد کودکان به شیر سویا آلرژی دارند این درحا لیست که 2.5 در صد کودکان به شیر گاو آلرژی دارند.

 مزیت چهارم: شیر سویا کلسترول را کاهش می دهد

چربی های اشباع شیر گاو ناسالم و کلسترول شما را افزایش می دهند. پروتئین شیر گاو هیچ نقشی در کاهش کلسترول ندارد در حالیکه پروتئین سویا سطح کلسترول را کاهش می دهد. سازمان غذا و دارو آمریکا FDA این مطلب را تایید نموده است که که پروتئین سویا به عنوان بخشی از یک رژیم فقیر از چربی های اشباع و کلسترول می تواند ریسک بیماری های کرونری قلب را به میزان زیادی کاهش دهد. توصیهFDA مصرف 25 گرم پروتئین سویا در رژیم روزانه می باشد.

 مزیت پنجم: شیر سویا عاری از هر نوع هورمونی می باشد

 شیر گاو دارای هورمون های طبیعی(از خود گاو) و یکسری هورمون های سنتتیک می باشد که عملکرد طبیعی بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهند.هورمون سنتتیک  rBGHتولید شیر را تا 20 درصد افزایش می دهد.

 مزیت ششم: شیر سویا منجر به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) نمی شود

 اگرچه نظر قطعی در این زمینه میان دانشمندان وجود ندارد ولی یکسری مطالعات نوعی وابستگی را میان مصرف شیر گاو و دیابت نوع 1  نشان داده اند در حالیکه چنین رابطه ای با مصرف شیر سویا مشاهده نشده است.

 مزیت هفتم: شیر سویا غنی از ایزو فلاون ها ست

 وجود ایزو فلاون ها مهم ترین و منحصر ترین مزیت شیر سویا می باشد. ایزوفلاون ها از بروز برخی از سرطان ها(سرطان پروستات و سرطان پستان) جلوگیری می کند. شیوع این سرطان ها در کشور هایی که دریافت بالای محصولات سویا منجمله شیر سویا را دارند بسیار پایین می باشد.علاوه بر این ایزو فلاون ها آنتی اکسیدان هایی هستند. شیر گاو عاری از ایزو فلاون هاست. ایزو فلاون ها دارای مزایای متعددی شامل:کاهش کلسترول، تعدیل علایم یائسگی،جلو گیری ازاستئوپروز و DNA ما را در مقابل اکسیداسیون محافظت می نمایند.


مفیدترین و سالم‌ترین روغن‌های خوراکی جهان


1) روغن زیتون

مزایای این روغن برای سلامتی انسان از سالها پیش شناسایی شده و بیشتر در رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجود است. به طور مختصر، این چربی اشباع نشده تک زنجیره‌ای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل امراض قلبی و سرطان را کاهش داده و به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند.

2) روغن دانه انگور

این روغن هر چند کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خواص فوق‌العاده‌ای برای مقابله با بیماری‌ها دارد. روغن دانه انگور کلسترول بد (ldl) و فشارخون را پایین آورده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این روغن همچنین در بهبود دیابت و مشکلات بینایی تاثیر مفید دارد و با مقابله با مولکول‌های رادیکال آزاد پیری را به تعویق می‌اندازد.

3) روغن آووکادو

این میوه که احتمالا چرب‌ترین میوه جهان است در عین حال به عنوان یکی از سالم‌ترین میوه‌های جهان شناخته شده است. روغن آووکادو سبز و  خوشمزه  و سرشار از ویتامین e و کلروفیل است. همچنین از آنجا که این روغن نقطه تبخیر بالاتری نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارد گزینه مناسبی برای طبخ غذا است.

4) روغن گردو

گردو همراه با بسیاری دیگر از مغز خشکبار سلاحی قدرتمند برای مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی است به این دلیل که منبع غنی از اسیدهای چرب امگا – 3 و اسید آلفا- لینولئیک است. اما روغن گردو به خصوص غنی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب مفید برای قلب است.

5) روغن کنجد

روغن کنجد نیز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و املاح معدنی مثل منیزیم، مس، آهن و کلسیم است. از آنجا که رنگ این روغن تیره‌تر است خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.

6) روغن دانه کتان

این روغن که معمولا توسط اشخاص گیاهخوار استفاده می‌شود یک گزینه گیاهی برای جذب اسیدهای چرب امگا -3 است. این روغن برای درمان بیماری قلبی، کاهش کلسترول و کمک به بهبود اختلالات خاص دستگاه ایمنی خودکار بدن مفید است.

7) روغن ماهی

روغن ماهی غنی از dha، epa و دو نوع اسید چرب امگا – 3 است که برای مقابله با بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، مشکلات روانی و اختلالات ناشی از افزایش سن مفید است.

8) روغن بادام زمینی

این روغن هر چند کمتر در آشپزخانه‌ها مصرف می‌شود اما یکی دیگر از روغن‌های سالم است که برای کاهش کلسترول، پیشگیری از بیماری قلبی و حتی درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.