تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

گوشت قرمز مفید یا ...


سالهای سال است که محققان علوم تغذیه، در خصوص مفید و یا مضر بودن گوشت قرمز مجادله می کنند. برخی از آنها معتقدند که گوشت قرمز حاوی ویتامین ها و پروتئین هایی است که وجودشان برای بدن ما ضروری اند و گروه دیگر بر این باورند که مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.




ادامه مطلب ...

دانش، غذا و تکنولوژی


دانش، غذا و تکنولوژی،این سه مثلثی را بوجود می آورند که در رأس آن دانش قرار دارد ، چرا که دانش می گوید: انسان برای ادامه زندگی سرشار از سلامتی جسمی و روانی و رشد و تکامل طبیعی(خواه در دوران جنینی و یا پس از تولد) و برای بازسازی و نگهداری بافتهای بدن و بالاخره تولید انرژی که بدون آن فعالیتهای اعضای حیاتی بدن و ادامه زندگی ممکن نیست، به رژیم غذایی کامل دربرگیرنده کلیه مواد غذایی مانند پروتئین ها، کربوهیدراتها، چربی ها، و همچنین ویتامین و مواد معدنی آنهم به اندازه و مقادیر تعیین شده(نه کمتر نه زیادتر) نیازمند است. غذائیکه مأموریت و وظایف ویژه ای بعهده دارد. نه آنگونه غذائیکه فقط شکم را سیرو گرسنکی را برطرف می کند ولی پاسخگویی گرسنگی سلولها و نیاز بدن نمی باشد جزو غذاهای ضروری محسوب نمی شود. اینجاست که هرچه می خوریم غذا است و هرآنچه می خوریم غذا نیست، مصداق پیدا می کند. انسان بویژه کودکان برای رشد و نمو طبیعی خود روزانه و پیوسته به غذا نیاز دارند که پس از خورده شدن و طی مراحل هضم در دستگاه گوارش از طریق روده کوچک جذب شده و کلیه مواد غذایی ضروری را به همان مقدار لازم و تعیین شده به موقع در اختیار سلولهای سرتاسر بدن قرار دهد، اگر چنین نباشد، انرژی و غذای کمتری به بدن می رسد. باصطلاح بدن کم می آورد. در نتیجه سوء تغذیه را سبب می شود. سوء تغذیه در کودکان ممکن است به علل متعدد بروز کند از جمله بدلیل بیماری ها و اختلالات متابولیکی، ژنتیکی، بیماری ها و عدم کفایت دستگاه گوارش، کمبود مواد غذایی و غیره.
هدف ما در این مقاله فقط سوء تغذیه کودکان است که پس از 6 ماهگی هنگامیکه مادر تمایل به شیر دادن به کودک خود نیست و همزمان با شروع استفاده از غذاهای کمکی فرآوری شده، دیده می شود. سوء تغذیه کودکان علیرغم استفاده از انواع غذاهای فرآوری شده حتی در کشورهای صنعتی نیز شیوع دارد و سالانه جان میلیون ها کودک را می گیرد و تعداد زیادی از آنها را به معلولیتهای جسمی و روانی گرفتار می سازد. مادر شکایت دارد بچه ام میل به غذا دارد و غذاهای کمکی فرآوری شده و ساخت خانگی را می خورد و بهداشت فرد و خانوادگی کاملاً رعایت می‏گردد ولی رشد قد و وزن بچه ام با سن او تناسب ندارد. از طرفی، چارت کودکان توقف با کندی رشد را نشان می دهد. اغلب ممکن است کودک مدفوع چرب آلود نیز دفع کند. این تابلوی بالینی کودک نشان دهنده این است که بیمار میل و اشتها به غذا دارد و پس از خوردن بی آنکه کودک غذا را از راه استفراغ یا اسهال دفع کند، از مراحل هضم می گذرد و برای عبور به درون بدن به روده کوچک می رسد. ولی اجازه عبور و جذب کامل داده نمی شود . برای جذب مطلوب ذرات چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی از روده کوچک، شرایط ویژه ای وجود دارد. شکسته شدن مولکول پروتئین به حد تعیین شده، مدیفیه شدن نشاسته های خام غلات، ایجاد ناقل و حافظ میکروسکپیک که ذرات مواد غذایی را در بر می گیرد تا از آسیب واکنش شیمیایی و محیطی در امان بماند و کلیه مواد مغذی توامان و در یکجا به میزان مطلوب جذب شود(مواد غذایی مانند مولکولهای شکسته شده پروتئین، ذرات چربی وویتامین ها و مواد معدنی و سایر مواد مغذی معمولاً پس از مخلوط شدن با هم(نه ممروج شدن یا" بانده "شدن با یکدیگر) بطور معلق و یا آزاد حرکت می کنندو در طی واکنشهای شیمیایی و محیطی قرارگرفته و در جذب مطلوب شرکت نمیکنند باید با استفاده از تکنولوژی امروز کلیه ذرات مواد مغذی در داخل یک کپسول یا لایه محافظ میکروسکپیک قرار گیرد تا همه آنها بدون آنکه اثر و خواص خود را از دست بدهند، همگی توامان جذب شده و در دسترس سلولهای سرتاسر بدن قرار گرفته و نیازمندیهای غذای بافتها را برطرف کنند.
پس جهان دانش به این نتیجه رسیده که نمی توان برای تغذیه کودکان امروز از تکنولوژی دیروز استفاده نمود.با استفاده از تکنولوژی روز یا ابر تکنو لوژی در تولید عذای کودک و برزگسال ، اکثر مشکلات عدم جذب کامل بر طرف میشود و عذای کافی و مناسب به سلولهای بدن میرسد در نتیجه کمک برزگی در پیشگیری از شیوع سوء تغذیه و عوارض نامطلوب ( کوتاهی قد ،لاغری و چاقی مفرد ، افت ضریب هوشی ،همچنین بیماریهای غیر واگیر مانندقلب و عروق ،دیابت نوع دوم ،بالارفتن فشار خون ،و برخی از سرطانها که از دوران کودکی آغاز و در سنین بعدی ظاهر محسوب میشود در مقالات آینده در صورت لزوم در مورد تکنولوژی روز تولید بیشتر صحبت خواهیم کرد .


امگا 3 وبهداشت ماهی


ماهی و سایر آبزیان از نظر ارزش غذائی بسیار مهم میباشند علاوه بر وجود پروتئین های با کیفیت بالا چربی آنها که متشکل از اسید های چرب غیر اشباع ) ( unsaturated fatty acid هستند برای انسان لازم و ضروری میباشند. در بین این چربی ها امگا3 از ارزش بسیار برتری بر خوردار است . دانشمندان در بررسی نقش تغذیه در سلامت افراد ملل مختلف ملاحظه نمودند که در اسکیموها و ژاپنی ها مرگ و میر یا عوارض ناشی از بیماریهای عروق کمتر از افراد سایر ملل میباشد بررسی رژیم غذائی ایشان حاکی از آن بود که مصرف ماهی در بین این مردم بیشتر از افرادی است که در برنامه غذائی آنه ماهی و سایر آبزیان نقش قابل توجهی ندارد.
بررسی ها نشان داد که وجود ماده ای که امگا3 نامیده شد در ماهی عامل اصلی کاهش بیماری های عروقی است . امگا 3 جزو اسید های چرب غیر اشباع میباشد. دو اسید چرب امگا 3 در ماهی وجود دارد که ایکوزا پنتانئیک اسید ( eicosapentaeneic acid ) یا به اختصار .EPA. و دوکوزاهگزانوئیک اسید ) docosahexaenoic acid ) یا باختصار DHA نامیده میشوند. اسید های مذکور polyunsaturated میباشند.DHA بصورت 22; 6n-3 و EPA بصورت 20: ; 5 n-3 میباشد. مقدار این دو اسید چرب در انواع ماهی ها متفاوت بوده و به عوامل مختلف ازجمله محیط زیست آبزی مواد غذائی مورد مصرف و غیره بستگی دارد . مثلا در100 گرم ماهی سلمون (Salmon) دریائی مقدار DHA حدود 6 /0گرم و در مورد EPA این رقم حدود 4 /0 گرم میباشد که مجموعا به حدود یک گرم امگا 3 بالغ میگردد. در صورتیکه در هفته دو بار ماهی مصرف شود حدود 500 میلیگرم تا 1گرم امگا 3 مصرف شده و این مقدار نیاز بدن را به این ماده حیاتی تامین مینماید،



ادامه مطلب ...

مسمومیت ناشی از غذای کنسروی


بیماری بوتولیسم ناشی از عاملی بیماری‌زاست که سم آن به عنوان کشنده‌ترین سم شناخته ‌شده، معروف است.
 
این بیماری نه‌تنها از طریق کنسرو بلکه به واسطه بسیاری از مواد غذایی که به درستی نگهداری نمی‌شوند نیز منتقل می‌شود. از جمله مواد غذایی که به این بیماری آلوده می‌شود؛ غذاهای دودی یا تخمیر شده، پیاز سرخ کرده و سیب‌زمینی پخته شده است.

چند شکل از بیماری شناخته شده است. نوع مرسوم آن ناشی از خوردن سم موجود در غذای مسموم است. در غذای آلوده، عامل بیماری‌زا رشد کرده و تولید سم می‌کند، یعنی فرد با خوردن سم دچار علائم می‌شود.

نوع دیگری از این بیماری در شیرخواران زیر یک سال بروز می‌کند که علت آن تغذیه شیرخوار با عسل طبیعی است.

عامل بیماری‌زا در این شیرخواران از طریق عسل وارد بدن شده و درون دستگاه گوارش شروع به تولید سم می‌کند. شیرخوارانی که شیر مادر می‌خورند بیشتر از دیگر شیرخواران در معرض این عفونت هستند.

نوع دیگری از بیماری در معتادان تزریقی ایجاد می‌شود. این افراد به تزریق مواد مخدر از طریق سوزن آلوده اقدام می‌کنند که در محل تزریق و به واسطه تجمع چرک، عامل بیماری‌زا رشد کرده و سم تولید می‌کند.

علائم معمولا طی 12 تا 36 ساعت از مصرف بروز می‌کند؛ هرچند گاهی دیده شده که بیماران سابقه مصرف را یک هفته قبل عنوان می‌کنند.

بیمار معمولا فردی است که پس از خوردن غذای کنسروی یا مسموم دچار تهوع، استفراغ، نفخ و درد شکم می‌شود. علائم بیمار شباهت فراوانی با مسمومیت‌های غذایی معمول دارد؛ اما تفاوت در اینجاست که اسهال بروز نکرده و معمولا فرد دچار یبوست می‌شود.

بتدریج علائم عصبی مانند اختلال در بلع، صدای تو دماغی و ضعف در اندام‌ها بروز می‌کند. گاهی بروز علائم عصبی با تاخیر همراه بوده و بیمار باور می‌کند که از بیماری اولیه نجات یافته و این علائم متعلق به بیماری دیگری است. اگر تشخیص بیماری به درستی انجام نشود گاهی بیمار به سمت ضعف در عضلات تنفسی پیش رفته و دچار سختی در تنفس می‌شود. اگر درمان‌های حمایتی و کمک به تنفس فرد انجام نشود، بیمار در معرض مرگ قرار می‌گیرد.

بیماران باید برای یک تا 10 روز بسته به شدت بیماری بستری شده و تحت مراقبت باشند. در این بین بیمارانی هستند که ممکن است حالت خستگی در آنها برای یک تا دو سال ادامه یابد.

رعایت برخی موارد باعث می‌شود که کمتر به این نوع از مسمومیت غذایی دچار شویم. فراموش نکنید که با بروز علائم مسمومیت غذایی در افراد با سابقه مصرف کنسرو یا غذای مانده، آنها را حتما به بیمارستان برسانید.

همیشه غذاهای کنسروی را باید در دمای صد درجه برای ده دقیقه جوشاند. اگر در مناطق مرتفع هستید که آب در دمای کمتری به نقطه جوش می‌رسد باید کنسرو را در آب‌جوش برای 30 دقیقه قرار داد.

هرگز غذا را در هوای اتاق رها نکنید. عامل بیماری در هوا و خاک وجود دارد و به راحتی روی غذا نشسته و رشد می‌کند.

مادران فراموش نکنند که به شیرخوار خود تا سن 1 تا 1.5 سالگی هرگز عسل ندهند.

دارچین و خواص آن


دارچین، به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد. دارچین قند و کلسترول خون را کنترل می کند و از آن برای درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده می شود.

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دارچین علاوه بر آن که دیابت را کنترل می کند، بر کلسترول خوب و LDL هم اثر می گذارد. افرادی که آلرژی دارند نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند زیرا موجب تشدید آلرژی نمی شود.

 

اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.

 

دارچین، رمز جوانی است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به عنوان تب بر استفاده می شود.دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد که آن هم قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.



مدارک لازم برای مسئول کنترل کیفی کارخانه صنایع غذایی


1- معرفی نامه از شرکت ،‌ واحد یا کاراه تولیدی ( معرفی نامه باید در سر برگ شرکت ، واحد یا کارگاه تولیدی با امضاء و مهر مدیر عامل تهیه شود )

2- عکس اداری 4*3 - 2 قطعه ( خواهران با رعایت حجاب اسلامی )
3- تصویر صفجه اول شناسنامه - 2 نسخه و کارت ملی
4- تصویر آخرین مدرک تحصیلی - 2 نسخه ( تصویر آخرین مدرک تحصیلی « کپی با اصل برابراست » شود )
5- تصویر کارت پایان خدمت سربازی
6- تصویر آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات ( 1 نسخه )
7- تصویر پروانه بهره برداری / کسب شرکت ، واحد یا کارگاه تولیدی - درخواست کننده 1 نسخه
8- فرم تکمیل شده قرارداد شروع به کار ما بین مدیر کنترل کیفیت و کارفرما ( شرکت یا واحد تولیدی ) در فرم قرارداد کار سازمان کار و امور اجتماعی ( قرارداد مذکور باید به مدت یکسال تنظیم شود و در محل امضاء (مدیر عامل ) حتماً پس از امضاء مهرشود . با مهر اداره نظارت و تعهد محضری یا در فرم قرارداد استخدامی مدیر کنترل کیفیت انجمن صنفی صنایع غذایی ،‌ بهداشتی و آرایشی برای واحدهای صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی _ 1 نسخه با مهر اداره نظارت و تعهد محضری
9- فرم تکمیل شده تعهد نامه مدیر کنترل کیفیت ( صفحه اول فرم توسط مدیر کنترل کیفیت و صفحه دوم توسط مدیر عامل تکمیل و امضاء می شود )
( جهت دریافت فرم تعهد نامه کنترل کیفیت کلیک نمایید . )
10 -فرم تکمیل شده مشخصات مدیر کنترل کیفیت ( سه ردیف اول فرم توسط مسئول کنترل کیفیت ، ردیف چهارم توسط جانشین در صورت حضور داشتن تکمیل و امضاء می شود و ردیف آخر توسط مدیر عامل پس از امضاء و مهر تائید شود )
( جهت دریافت فرم مشخصات مدیر کنترل کیفیت کلیک نمایید )
11- ارائه استعفاء نامه مدیر کنترل کیفیت قبلی بصورت کتبی و با ذکر دلیل و همچنین تسویه حساب نامبرده

آثار افزودن پودرگلوتن خشک به آرد معمولی بر روی کیفیت ماکارونی


چکیده :
هدف این پژوهش بررسی آثار افزودن پودرگلوتن خشک (DGP ) بر روی صفحات خمیرآردگندم معمولی و پاستا می باشد. این آزمایش با استفاده ازآرد به دست آمده ازگندم گونه معمولی زمستانه (Pegassos و Mikon )، غنی شده با 3% و 6% افزودنی های پودرگلوتن انجام شد. برای اهداف مقایسه ای، سمولینا مورد استفاده قرار گرفت. پودر گلوتن خشک از سه تولید کننده درشرایط کیفیت متفاوت (جذب آب، محتویات خاکستر) بدست آمد. مشاهده شد که امتزاج پودر گلوتن خشک به پودرگندم معمولی، محتوای پیگمانهای کاروتنوئیدی بیشتر، اندیس L* کمتر و اندیس b* بیشتر برای خمیر پاستا حاصل کرد. در مقایسه با تولیدات آرد گندم معمولی، پاستا با پودرگلوتن خشک وزن پخت و مواد جامد از دست رفته کمترو سفتی و پایداری بیشتر را نشان داد. برای پاستا آرد رقم Mikon زمان پخت بیشتر، وزن پخت بیشتر و مواد جامد از دست رفته بیشتر نسبت به آرد رقم Pegassos گزارش شده است.


ادامه مطلب ...

آرد ماهی


حدود یک سوم از صید دنیا برای مصارف مستقیم انسان مورد مصرف قرار نمی گیرد بلکه در تولید آرد ماهی و پروتئین مایع (Fish  silage ) بکار  می رود.  مقدار صید  دنیا بین 100-90 میلیون تن در سال  می باشد. بنابراین بین 33-30 میلیون تن از آبزیان هر سال تبدیل به آرد ماهی و پروتئین مایع برای مصارف در تهیه غذای دام ، طیور و تکثیر و پرورش آبزیان می گردد. حال اگر به این اعداد مقدار ضایعات ماهیان ماکول و باقیمانده کارخانجات فیله و کنسرو سازی را اضافه کنیم با این فرض که بین 50-45 درصد یک آبزی ماکول معمولاً به شکل سر ، امعا‏ء و احشاء و اسکلت بدنی به کارخانجات تولید آرد ماهی حمل می گردد ملاحظه خواهد شد که سالیانه حدود 60-50 میلیون تن مواد اولیه برای تولید آرد ماهی و پروتئین مایع وجود دارد.

مطلعات سالهای اخیر بیانگر این موضوع است که ذخایر قابل برداشت آبزیان ریز اقیانوسها مانند Antarctic krill به تنهایی برابر تمام صید جهان می باشد. همچنین در آبهای دریای عمان یکی از ذخایر غنی و قابل استفاده برای تبدیل به آرد ماهی فانوس ماهیان (میکتو فیده) می باشند. مهمترین کشورهای تولید کننده آرد ماهی عبارتند از : پرو، نروژ، آفریقای جنوبی، شوروی سابق، دانمارک، آمریکا، شیلی و ژاپن .

گونه های خاصی از ماهیان پلاژیک که در مقیاس وسیع صید می گردند مثل، Herring ،  Anchovy ، Menhaden ، Pilchard و ضایعات حاصل از مراحل آماده سازی و فرآوری ماهیان عمق زی مثل، Whiting ،Hake ،Flounder ، Haaddack و همینطور ضایعات میگو، خرچنگ و بسیاری از آبزیان غیرخوراکی از جمله محصولاتی هستند که برای تهیه آرد ماهی مورد استفاده قرار می گیرند.صنعت تهیه آرد ماهی از اوایل قرن نوزدهم در شمال اروپا و آمریکای شمالی پایه گذاری گردید.

تولید آرد ماهی یکی از راههای موجود برای استفاده از این ذخایر در حال حاضر می باشد. البته با توجه به افزایش جمعیت و کمبود مواد پروتئینی از یک طرف و ارزش غذایی بالای ماهیان ریز و  گران شدن قیمت ماهیان درشت از طرف دیگر ، عرضه کردن ماهیان ریز به صورت تازه یا         منجمد ،سوسیس و خمیر ماهی برای مصارف مستقیم انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

 

تعریف آرد ماهی :

آرد ماهی فرآورده ای است جامد به صورت تفاله، که از ماهی یا ضایعات آن پس از جدا کردن قسمت اعظم آب و استخراج تمام یا قسمتی از روغن بدست می آید . مصرف عمده این محصول در غذای طیور و دامهای گوشتی و خود ماهی است که به صورت افزودنی به غذای اصلی آنها اضافه    می شود.

در انگلستان اصطلاح آرد ماهی به معنی فرآورده است که بوسیله خشک کردن و آسیاب کردن ماهی یا ضایعات ماهی به دست می آید بطوریکه هیچ ماده دیگری به آن اضافه نمی شود. اصطلاح آرد ماهی سفید بر می گردد به فرآورده ای که محتویات آن بیشتر از 6 درصد چربی و بیشتر از 4 درصد نمک نداشته باشد، که از  ماهی سفید یا ضایعات ماهی سفید بدست می آید .

همچنین آرد ماهی به عنوان کود برای درختان و گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد که خیلی با ارزش است.

 

مواد خام اولیه مورد استفاده برای تهیه آرد ماهی :

در واقع هر ماهی یا سخت پوست و نرمتن موجود در دریا می تواند برای  تولیدآرد ماهی مورد استفاده قرار گیرد ، اگرچه ممکن است تعداد کمی از گونه های بهر ه برداری نشده نادر وجود داشته باشد که آرد سمی تولید کند. ارزش غذایی پروتئینهای ماهیان مهره دار از گونه ای به گونه دیگر کمی متفاوت  است. تمام Shell Fish ها (سخت پوستان و نر متنان) یک آرد فقیر از نظر مواد غذایی دارند. به خاطر اینکه پوسته محتویات پروتئینی کمتری دارد. بیشترین میزان آرد ماهی تولیدی جهان از خود ماهی می باشد. برای این منظور گونه های پلاژیک به بیشترین میزان مورد استفاد ه قرار می گیرند. در صنعت، مهمترین محصولاتی که برای تبدیل به آرد ماهی مورد استفاده قرار می گیرند در سه گروه عمده گروه بندی می شوند :


ادامه مطلب ...

مراحل نوشتن یک پایان نامه


مقدمه
برای نوشتن یک پایان نامه یا پرژه تحصیلی در یک چهار چوب علمی محقق ناگزیر به رعایت اصولی است که هم نگارش مطلب برای وی آسانتر شود و هم مطالعه آن برای دیگران به سادگی امکان پذیر باشد این اصول سه گانه به شرح ذیل میباشند .
1) اصول تنظیم و تدوین مطلب
2) اصول نگارش و نوشتن مطلب
3) اصول منابع و مآخذ مطلب
اصول تنظیم و تدوین مطلب در پایان نامه ها :
معمولا یک پایان نامه تحصیلی به صورت زیر تنظیم میگردد :
1) صفحه عنوان
2) پیشگفتار و در صورت نیاز تشکر و قدر دانی
3) فهرست مطالب
4) فصل اول – طرح تحقیق
5) فصل دوم –پیشینه تاریخی تحقیق
6) فصل سوم _ روش تحقیق
7) فصل چهارم _ ارائه یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آن
8) فصل پنجم _ خلاصه تحقیق و ارائه پیشنهادها
9) فهرست منابع و مآخذ
10) پیوست


ادامه مطلب ...

آشنایی با برخی از دستگاههای موجود در آزمایشگاه


اولتراسانتریفوژ:

نوعی از سانتریفوژ با سرعت بسیاربالا میباشد که برای تفکیک موادتشکیل دهندة سلولی کاربرد دارندو همگی دارای یخچال و سیستم خلاء میباشند

اتوکلاو:

دستگاهی است که برای استریل نمودن تجهیزات آزمایشگاهی،وسایل پزشکی وابزارهای استفاده شده برای کشت میکروبی کاربرد دارد. اتوکلاوها در درجه حرارت بالای 100 درجه سانتیگراد و درمحفظه ای بسته به تولید بخار ازآب می پردازند.

لامپ uv:

این لامپ جهت استریل نمودن سطوح میزها و هود و فضای آزمایشگاه های میکروبیولوژی کاربرد دارد و طیف نور آن دارای محدودة 400 - 100 نانومترمیباشد.

کابینت uv:
به منظور استفاده از خاصیت تخریب کنندگی اشعة ماوراء بنفش، لامپ uvداخل محفظة کابینت uv قر اردارد و در آزمایشگاههای شیمی وبیولوژیک کاربرد دارد.

سیستم خلاء:

جهت مکش (ساکشن) از این سیستم استفاده میگردد و درآزمایشگاه مصارف محدودی دارد.

لیوفیلیزر:
وسیله ای است که جهت خشک نمودن فرآورده های بیولوژیک مانند سرم، واکسن، دارو و غیره تحت شرایط خلاء بالا و سرما به منظورنگهداری طولانی مدت و جلوگیری از آلودگی کاربرد دارد.

میکسر (مخلوط کن):

وسیله ای است که برای مخلوط نمودن انواع مواد کاربرد دارد.

مایکروویو:


دستگاهی است که با استفاده ازانرژی امواج مایکروویو باعث گرم شدن و ذوب مادة مورد نظر مانند ژل، آگار و غیره میشود.

لوله های مکنده:

لوله های مخصوص که جهت تخلیه در خلاء با فشار بالا کاربرد دارد.