تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

مزایای اجا ق های میکروویو


در عین حال که برخی مطالعات نکاتی را درباره زیان ها و عوارض حاصل از استفاده میکروویو مطرح کرده اند، ولی مطالعات متعددی هم وجود دارند که اعلام می کنند، استفاده از میکروویو موجب ایجاد ضایعاتی بیشتر از دیگر روش های پخت در مواد غذایی نمی شوند. حتی برخی مطالعات بیان می کنند که استفاده از سرعت بالای گرم کردن به کمک این دستگاه، موجب کاهش تخریب برخی از مواد غذایی می شود. رابینسون در کتاب "اصول تغذیه" خود اشاره کرده است که، پخت سبزی ها در فرهای میکروویو به مدت کوتاه ( به جای آب پز کردن آن ها در مدت طولانی )، سبب حفظ بیشتر مواد غذایی موجود در آن ها می شود. در ضمن در مراحل پخت با این اجاق ها، کیفیت پروتئین های غذا بهتر از روش های دیگر حفظ می شود، که دلیل آن احتمال اکسید اسیون کمتر گوشت های پخته شده درمیکروویو است. طبق بررسی های انجام شده در کشور کره، امکان ایجاد مواد سمی از قبیل ان- نیتروزو- دی متیل آمین، هنگام پخت مواد غذایی دریایی در روش بخارپز و میکروویو کمتر از سایر روش های پخت است. در سال 2000، مطالعه انجام شده در سوییس بیانگر این مطلب بود که امکان اتلاف ویتامین های تیامین  و ریبوفلاوین  در روش سنتی جوشاندن لوبیا سبز، در مقایسه با میکروویو کردن بیشتر است.


ادامه مطلب ...

نحوه نگهداری غذاها در یخچال


نحوه نگهداری غذاها در یخچال

  • در جه سرمای یخچال را هر از گاه کنترل کنید تا همواره بین صفر تا چهار درجه باشد.

  • از قرار دادن مواد غذایی گرم و بیش از حد ظرفیت در داخل یخچال خودداری نمائید.

  • قبل از گذاشتن سبزی در یخچال آن را بشویید.

  • میوه‌جات و مواد غذای کپک زده موجب آلودگی یخچال می‌شود لذا در صورت مشاهده آنها را خارج نموده و یخچال آلوده را ضدعفونی نمایید.



ادامه مطلب ...

الکل مصرف کنیم یا نکنیم


تمایل به نوشیدن الکل بسیار زودتر از آنی شکل گرفته که تاکنون حدس زده می‌شد. نتایج تحقیقات پژوهشگران می گوید در عصر حجر حدود ۹ هزار سال پیش ساکنین دهی در چین نوعی نوشیدنی با ۱۰ درصد الکل درست می‌کردند. این نوشیدنی که به انگلیسی به آن مید (Mead) و در آلمانی مت (Met) می‌گویند، عمدتا از عسل و آب درست می‌شود. در آلمانی اصطلاح دیگری هم به کار می‌رود که ترجمه آن “شراب عسل” می‌شود.


ادامه مطلب ...

کسی می دونه؟


کسی میدونه چرا سیب نماد صنایع غذاییه؟

اگه میدونین به ماهم بگین!

 

آزمایش های مرتبط با صنایع شیر و لبنیات


آزمایش های مرتبط با صنایع شیر و لبنیات

سنجش اسیدیته شیر بخصوص در مورد شیرهایی که برای پاستوریزاسیون واستریلیزاسیون وارد کارخانه می گردند فوق العاده حایز اهمیت است .همچنین در پنیر سازی تعیین ترشی دارای اهمیت زیادی است زیرا شیر ترش برای تهیه پنیر چندان مناسب نیست.

روشهای سنجش اسیدیته شیر:

برای سنجش ترشی شیر روشهای متعددی وجود دارد که در زیر مهمترین ومتداولترین آنها مورد بحث قرار می گیرند.


ادامه مطلب ...

کفیر چیست ؟


کفیر یک نوع نوشیدنی است که خاستگاه آن کوه های قفقاز واقع در اتحادیه جماهیر شوروی سابق می باشد . اولین تولید کنندگان آن چوپانان قفقازی بودند که توانستند این نوشیدنی خوشمزه را از دانه های کفیر تهیه کنند . افسانه های مردم قفقاز می گوید که دانه های کفیر هدایایی از طرف خداوند هستند . کفیر بر گرفته از کلمه کف« Kef » در زبان ترکی است که به معنای خوشی و لذت می باشد .
چرا مردمان قفقاز به داشتن عمر طولانی شهرت دارند ؟
مردمی که با داشتن عمری بالای صد سال هنوز هم بر اسب سوار می شوند و در دامنه های قفقاز یکه تازی می کنند . آنها راز سلامتی و عمر زیاد خود را به مصرف کفیر نسبت می دهند .


ادامه مطلب ...

تقلب در کشک


کشک یا به صورت خشک و یا به صورت مایع عرضه می شود.تقلبات اصلی کشک اضافه کردن آرد یا شیر خشک به محصول می باشد که در چنین شرایطی کشک مایع تولید شده به اندازه ی کافی اسیدی نیست.یکی از عوامل اصلی ایجاد خطر مسمومیت های کشنده مانند بوتولیسم براثر مصرف این ماده غذایی به صورت سنتی و غیر پاستوریزه می باشد.ضمناً در مواردی برای تولید کشک تقلبی آرد،روغن نباتی،نمک،گل سفید و اسانس را با یکدیگر مخلوط نموده و به نام کشک مرغوب به فروش می رسانند.


تعاریف در صنایع غذایی


سئوالات مربوط به شیر : 
1- منظور از شیر با ویتامین D چیست ؟ و ویتامین D چگونه به شیر اضافه می‌شود ؟ 
ویتامین D به عنوان یکی از ریز مغذیهای ضروری برای بدن شناخته شده است که متاسفانه شیر و فرآورده های لبنی به لحاظ میزان ویتامین D فقیر بوده و لذا جهت جبران این کمبود ویتامین D به صورت یک پودر استاندارد شده و به میزان محاسبه شده ( حدود 25% نیاز روزانه به ویتامین D در ازای هر لیوان شیر معمولی ) به شیر اضافه می‌گردد . به عبارت دیگر شیر با ویتامین D ، شیری است که به میزان مشخص و معمولی از ویتامین D بر اساس نیاز روزانه تصویب شده ( RDA ) غنی شده باشد . 

2- شیر با ویتامین D را بیشتر چه افرادی باید مصرف کنند ؟ 
با توجه به نقش مهم ویتامین D در واکنشهای بیو شیمیایی بدن میتوان گفت که مهمترین گروههایی که به لحاظ شرایط سنی و نیز محیطی باید به این محصول دسترسی داشته باشند ، عبارتند از : افراد در سنین رشد ، افراد مسن ، خانم های باردار و نیز افرادیکه بنحوی از تابش مستقیم نور خورشید و یا منابع غذایی دریایی محروم هستند .

ادامه مطلب ...

آشنـایی به فایـده های اعجـاب انگیـز سرکـه سیـب


1. متوقف کردن سکسکه

به هنگام سکسکه، خوردن یک قاشق چای خوری سرکه سیب به دلیل مزه ترش آن به متوقف کردن آن کمک می کند.


ادامه مطلب ...