تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تعاریف در صنایع غذایی


سئوالات مربوط به شیر : 
1- منظور از شیر با ویتامین D چیست ؟ و ویتامین D چگونه به شیر اضافه می‌شود ؟ 
ویتامین D به عنوان یکی از ریز مغذیهای ضروری برای بدن شناخته شده است که متاسفانه شیر و فرآورده های لبنی به لحاظ میزان ویتامین D فقیر بوده و لذا جهت جبران این کمبود ویتامین D به صورت یک پودر استاندارد شده و به میزان محاسبه شده ( حدود 25% نیاز روزانه به ویتامین D در ازای هر لیوان شیر معمولی ) به شیر اضافه می‌گردد . به عبارت دیگر شیر با ویتامین D ، شیری است که به میزان مشخص و معمولی از ویتامین D بر اساس نیاز روزانه تصویب شده ( RDA ) غنی شده باشد . 

2- شیر با ویتامین D را بیشتر چه افرادی باید مصرف کنند ؟ 
با توجه به نقش مهم ویتامین D در واکنشهای بیو شیمیایی بدن میتوان گفت که مهمترین گروههایی که به لحاظ شرایط سنی و نیز محیطی باید به این محصول دسترسی داشته باشند ، عبارتند از : افراد در سنین رشد ، افراد مسن ، خانم های باردار و نیز افرادیکه بنحوی از تابش مستقیم نور خورشید و یا منابع غذایی دریایی محروم هستند .



3- آیا شیر با ویتامین D دارای طعم خاصی است ؟ 
افزودن ویتامین D به شیر ، طعم مشخصی را در آن ایجاد نمی‌کند ، ولی در صورت مقایسه با شیر معمولی کمی حالت تازگی و غنی شدگی خوشایند در شیر غنی شده با ویتامین D احساس می‌شود . 

4- منظور از شیر تازه چیست ؟
شیرتازه به شیری اطلاق می شود که حاصل دوشیدن طبیعی گاو بوده و پس از انجام فرآیندهای سالم‌سازی و استانداردکردن در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد .
5- منظور از شیر بازساخته چیست ؟
شیری است که از ترکیب شیر خشک، چربی شیر و آب آشامیدنی حاصل میشود و عمدتاً در مناطقی که دسترسی به شیر تازه مقدور نباشد، قابل عرضه و مصرف خواهد بود .
6- چرا شیر سفید است؟ 
شیر حاوی کازئین است. این ماده که پروتئین شیر محسوب میگردد سر شار از کلسیم است که سفید میباشد همچنین خامه شیر دارای مقادیری چربی است که آن هم سفید میباشد . وجود این ماده باعث رنگ سفید شیر میشود . شیر کم چرب یا بدون چربی، دارای خامه کمتری است و ممکن است سفیدی آن، کمتر به نظر برسد. مولکولهایی که کازئین خامه را میسازند ، نور را منعکس میکنند و باعث سفیدی شیر میشوند .
7- آیا میتوان شیر را منجمد کرد؟
شیر را میتوان منجمد کرد و سپس یخ آن را در یخچال یا آب سرد باز کرد ، ولی این عمل توصیه نمیشود زیرا بر کیفیت شیر تأثیر میگذارد . پروتئین شیر ناپایدار است و ذره ها ممکن است بصورت شناور پدیدار شوند . راه حل بهتر این است که شیر برای مصرف کوتاه خریداری شود .
8- شرکت لبنیات پاستوریزه پاک، از چه نوع شیری در تولید محصولات خود استفاده میکند؟ 
محصولات شرکت لبنیات پاستوریزه پاک از شیر تازه گاو که از دامداریهای صنعتی تهیه میگردد تولید میشود . دریافت شیر از دامداران پس از انجام آزمایشها و کنترل‌های لازم صورت میگیرد . در تولید برخی از محصولات نیاز به افزودن شیر‌خشک میباشد که این موضوع در ترکیبات محصول، روی بسته‌بندی ذکر خواهد شد .
9- شیر حاوی چه موادی است ؟
شیر ترکیبی از انواع پروتئین ها، چربی، قند لاکتوز، ویتامینها، و املاح( خصوصاً کلسیم و فسفر) است .
10-چرا شیر برای بدن مفید است؟
شیر سرشار از پروتئین و کلسیم است که به ساختن ماهیچه‌ها کمک میکند . لبنبات یکی از 5 گروه اصلی است که در هرم تغذیه ای وجود دارد . لبنیات شامل شیر و مشتقات شیر، مانند ماست و پنیر میباشد و 240 گرم از شیر(یک لیوان) درصد بالایی ازنیاز روزانه ویتامینها و مواد معدنی را برای فرد تأمین میکند، این مقادیر شامل:17%پروتئین، 29% کلسیم، 23% فسفر، 23%ریبوفلامین، 25% ویتامینD ، 15%ویتامین B12، مورد نیاز روزانه بدن میباشد. 
11- چه کسانی باید شیر بنوشید؟
شیر برای همه افراد مفید است. افراد بین 1 تا 12 سال باید 3 بار در روز فرآورده‌های شیری( یک لیوان شیر ، یک کاسه ماست معادل240 گرم ) مصرف کنند . نوجوانان به 4 وعده غذایی یا بیشتر در روز لبنیات نیاز دارند و بزرگترها باید 2 وعده غذایی یا بیشتر در روز لبنیات مصرف کنند . آیا شما امروز شیر نوشیده‌اید ؟
12- دو عنصر مهم برای سلامتی که در شیر وجود دارد چیست ؟
دو عنصر مهم برای سلامتی که در شیر یافت میشود عبارت است از:کلسیم که عنصری اساسی برای بدن است که برای تقویت استخوانها و دندانها ضروری است و دیگری ویتامینD که آن هم عنصری مهم برای ساخت استخوانهای سالم است .
13-آیا با حذف چربی شیرخواص شیر تغییر می کند ؟
بله، با حذف چربی شیر خواص فیزیکی و نیز خواص حسی و تغذیه‌ای آن تغییر میکند .
14- پروتئین شیر چه فایده ای دارد ؟
پروتئین شیر علاوه بر سهل‌الهضم بودن دارای انواع اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است ونیز از ضریب کارایی بالا، ‌جهت ترمیم و بازسازی بافتهای بدن برخوردار است و در سوخت و ساز بدن تولید انرژی میکند .
15- تفاوت شیر با سایر محصولات پروتئینی مانند گوشت در چیست ؟
ترکیب آمینو اسیدی پروتئینهای شیر و گوشت متفاوت است . و هر دو برای بدن ضروری هستند . ولی در مقایسه ، پروتئین‌های شیر ازکیفیت بالاتری نسبت به پروتئین‌های گوشت برخوردارند .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد