تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

آدامس و تأثیرات آن بر سلامتی


آدامس، نوعی شیرینی است که تنها جویده می شود و آن را نمی بلعند. گفته شده آدامس جویدن را یونانیان، به مردمان شناساندند. آنها صمغ یا رزین درخت masticیا mastiche را می حویدند. این صمغ را بیشتر زنان یونانی می جویدند. آنها برای تمیز کردن دندان ها و خوش بو کردن تنفس، از این صمغ ها استفاده می کردند.

در حدود سال 50 بعد از میلاد، یک داروساز یونانی به نام DIOSCORIdes اولین کسی بود که پودر mastiche را به جهانیان شناساند. بعدها، انگلیسی ها از پوست نوعی درخت کاج به عنوان صمغ استفاده کردند.

در سال 1860، این صمغ ها به آمریکا برده شد و در آنجا یک تکنسین دندانساز به نام آلفرد آدامز، سعی در ساخت یک نوع ماده لاستیک مانند از این صمغ ها کرد و بدین وسیله بود که آدامس شناخته شد. ظاهرا نام آدامس هم از نام همین آقای آلفرد آدامز گرفته شده است. دکتر آدامز برای بهتر کردن آدامس ها، خودش آنها را می جوید و به اصطلاح آزمایش می کرد و آنهایی که خوب بودند را در مغازه ای که به همین منظور باز کرده بود، می فروخت.

مواد تشکیل دهنده آدامس

حدود 30 درصد از آدامس را موادی تشکیل می دهد که هنگام جویدن حل نمی شوند. این مواد شامل صمغ های طبیعی، لاتکس ها، پلاستیک ها مثل پلی اتیلن، پارافین جامد یا موم زنبور عسل هستند.

شیرین کننده ها نیز بیشترین و حدود 59 درصد مواد آدامس را به خود اختصاص می دهند.

مواد نگهدارنده، نرم کننده و طعم دهنده نیز بخش دیگری از مواد تشکیل دهنده آدامس هستند. امروزه طعم های نعناع، دارچین، اوکالیپتوس، شیرین بیان، انواع میوه ها مثل لیمو، توت فرنگی، آناناس، سیب، مرکبات، هندوانه، انبه، زنجبیل و طعم کولا در آدامس ها بکار برده می شود.



بهتر است کسانی که آدامس می جوند توجه داشته باشند که:

ـ بزاق دهان تا ده برابر افزایش می یابد.

ـ آدامس با تحریک معده و تسریع عمل هضم باعث افزایش حس گرسنگی می شود.

ـ جویدن آدامس ضربان قلب را اندکی افزایش می دهد (5 ضربان در دقیقه) که باعث افزایش جریان خون به مغز و دیگر اعضای بدن می گردد.

ـ جویدن آدامس در هر ساعت 12 کیلو کالری انرژی می سوزاند.

ـ جویدن طولانی مدت و با شدت آدامس می تواند به مفصل گیجگاهی فکی آسیب رسانده و یا پر کردگی های دندان ها را از جای خود خارج سازد.

با این حال اگر می خواهید آدامس بجویید حتما:

1. از جویدن آدامس با دهان باز خودداری کنید.

2. در کلاس های درس، محیط مدرسه و دانشگاه، مسجدها و محیط های دینی، میهمانی های رسمی، مراسم های رسمی (ازدواج، نامزدی و تدفین)، مطب دکتر و بیمارستان از جویدن آدامس خودداری کنید.

3. از انداختن آدامس به روی زمین و یا به بیرون پرتاب کردن آن از پنجره خودرو اجتناب ورزید.

4. فویل بسته بندی و لفاف آدامس را نزد خود نگه دارید، و هنگام دور انداختن آدامس، آن را به دور آدامس پیچیده و درون سطل های زباله بیاندازید.

5. در جویدن آدامس افراط نکیند، محققان دریافتند جویدن و مصرف زیاد آدامس های بدون قند منجر به بروز اسهال و کاهش وزن ناشی از آن می شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، به گفته متخصصان معده و روده شاریته آلمان، قند سوربیتول به میزان بسیار کم در روده باریک جذب می شود و در روده بزرگ تأثیر مسهل گونه دارد و مصرف بیشتر از 20 گرم آن منجر به اسهال می شود.

تأثیر آدامس بر دندان ها

عموم مردم براین باورند که جویدن آدامس برای سلامتی دندان ها مضر است. با این وجود برخی از دندانپزشکان به مردم توصیه می کنند بعد از غذا، آدامس های بدون قند بجوند.

زیرا جویدن آدامس باعث تولید بزاق می شود و بزاق عامل بیرون انداختن باکتری های درون دهان می باشد. همچنین بزاق دارای کربنات هیدروژن می باشد که باعث خنثی کردن باکتری های دندانی یا همان پلاک ها می گردد. برای همین است که بعضی از خمیردندان ها دارای کربنات هیدروژن می باشند.

چند نکته جالب توجه:

1. اگر آدامس تان را قورت دادید، نگران نباشید، زیرا تمامی ترکیبات آدامس طی مراحلی در دهان، معده، روده کوچک و روده بزرگ هضم می شوند و در آخر از بدن دفع می گردند، یعنی آدامس در معده تان باقی نمی ماند.

2. بهتر است بعد از هر وعده غذای حاضریب و یا کلاً تمامی وعده های غذایی تان آدامس بجوید، ده دقیقه جویدن آدامس، بعد از صرف وعده های غذایی، به هضم بهتر آن کمک می کند.

3. ترشح بزاق، معده را تحریک و آماده پذیرش غذا می کند. پس اگر کسی در حال اجرای رژیم لاغری است، باید بداند که جویدن آدامس موجب بروز احساس گرسنگی و میل بیشتر به خوردن غذا می شود. از همین رو باید از جویدن آدامس پرهیز کند.

4. افرادی که رژیم لاغری دارند، همچنین کسانی که دچار مشکل فک دهان، دندان قروچه، سایش دندان ها و درد فک هستند، باید از خوردن آدامس خودداری کنند.

5. برای انتخاب آدامسی که می جوید سه نکته را مدنظر قرار دهید: «جنس آدامس، اندازه آدامس، نوع قند آدامس

آدامسی که می جوید باید نرم، کم حجم و بدون قند (SUGARFREE) باشد تا ضرر کمتری برای فک دهان و دندان های شما داشته باشد.

6. از آنجا که مواد قندی باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، دندانپزشکان مصرف آدامس های بدون قند (SUGARFREE) را به شما توصیه می کنند. این نوع آدامس ها در اصل بدون قند نیستند، بلکه نوع قند بکار رفته در آنها در دهان غیر قابل متابولیسم است و از این رو نقشی در پوسیدگی دندان ها ندارند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد