تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

تکنولوژی مواد غذایی

وبلاگی متفاوت برای علاقمندان به صنایع غذایی

دانش، غذا و تکنولوژی


دانش، غذا و تکنولوژی،این سه مثلثی را بوجود می آورند که در رأس آن دانش قرار دارد ، چرا که دانش می گوید: انسان برای ادامه زندگی سرشار از سلامتی جسمی و روانی و رشد و تکامل طبیعی(خواه در دوران جنینی و یا پس از تولد) و برای بازسازی و نگهداری بافتهای بدن و بالاخره تولید انرژی که بدون آن فعالیتهای اعضای حیاتی بدن و ادامه زندگی ممکن نیست، به رژیم غذایی کامل دربرگیرنده کلیه مواد غذایی مانند پروتئین ها، کربوهیدراتها، چربی ها، و همچنین ویتامین و مواد معدنی آنهم به اندازه و مقادیر تعیین شده(نه کمتر نه زیادتر) نیازمند است. غذائیکه مأموریت و وظایف ویژه ای بعهده دارد. نه آنگونه غذائیکه فقط شکم را سیرو گرسنکی را برطرف می کند ولی پاسخگویی گرسنگی سلولها و نیاز بدن نمی باشد جزو غذاهای ضروری محسوب نمی شود. اینجاست که هرچه می خوریم غذا است و هرآنچه می خوریم غذا نیست، مصداق پیدا می کند. انسان بویژه کودکان برای رشد و نمو طبیعی خود روزانه و پیوسته به غذا نیاز دارند که پس از خورده شدن و طی مراحل هضم در دستگاه گوارش از طریق روده کوچک جذب شده و کلیه مواد غذایی ضروری را به همان مقدار لازم و تعیین شده به موقع در اختیار سلولهای سرتاسر بدن قرار دهد، اگر چنین نباشد، انرژی و غذای کمتری به بدن می رسد. باصطلاح بدن کم می آورد. در نتیجه سوء تغذیه را سبب می شود. سوء تغذیه در کودکان ممکن است به علل متعدد بروز کند از جمله بدلیل بیماری ها و اختلالات متابولیکی، ژنتیکی، بیماری ها و عدم کفایت دستگاه گوارش، کمبود مواد غذایی و غیره.
هدف ما در این مقاله فقط سوء تغذیه کودکان است که پس از 6 ماهگی هنگامیکه مادر تمایل به شیر دادن به کودک خود نیست و همزمان با شروع استفاده از غذاهای کمکی فرآوری شده، دیده می شود. سوء تغذیه کودکان علیرغم استفاده از انواع غذاهای فرآوری شده حتی در کشورهای صنعتی نیز شیوع دارد و سالانه جان میلیون ها کودک را می گیرد و تعداد زیادی از آنها را به معلولیتهای جسمی و روانی گرفتار می سازد. مادر شکایت دارد بچه ام میل به غذا دارد و غذاهای کمکی فرآوری شده و ساخت خانگی را می خورد و بهداشت فرد و خانوادگی کاملاً رعایت می‏گردد ولی رشد قد و وزن بچه ام با سن او تناسب ندارد. از طرفی، چارت کودکان توقف با کندی رشد را نشان می دهد. اغلب ممکن است کودک مدفوع چرب آلود نیز دفع کند. این تابلوی بالینی کودک نشان دهنده این است که بیمار میل و اشتها به غذا دارد و پس از خوردن بی آنکه کودک غذا را از راه استفراغ یا اسهال دفع کند، از مراحل هضم می گذرد و برای عبور به درون بدن به روده کوچک می رسد. ولی اجازه عبور و جذب کامل داده نمی شود . برای جذب مطلوب ذرات چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی از روده کوچک، شرایط ویژه ای وجود دارد. شکسته شدن مولکول پروتئین به حد تعیین شده، مدیفیه شدن نشاسته های خام غلات، ایجاد ناقل و حافظ میکروسکپیک که ذرات مواد غذایی را در بر می گیرد تا از آسیب واکنش شیمیایی و محیطی در امان بماند و کلیه مواد مغذی توامان و در یکجا به میزان مطلوب جذب شود(مواد غذایی مانند مولکولهای شکسته شده پروتئین، ذرات چربی وویتامین ها و مواد معدنی و سایر مواد مغذی معمولاً پس از مخلوط شدن با هم(نه ممروج شدن یا" بانده "شدن با یکدیگر) بطور معلق و یا آزاد حرکت می کنندو در طی واکنشهای شیمیایی و محیطی قرارگرفته و در جذب مطلوب شرکت نمیکنند باید با استفاده از تکنولوژی امروز کلیه ذرات مواد مغذی در داخل یک کپسول یا لایه محافظ میکروسکپیک قرار گیرد تا همه آنها بدون آنکه اثر و خواص خود را از دست بدهند، همگی توامان جذب شده و در دسترس سلولهای سرتاسر بدن قرار گرفته و نیازمندیهای غذای بافتها را برطرف کنند.
پس جهان دانش به این نتیجه رسیده که نمی توان برای تغذیه کودکان امروز از تکنولوژی دیروز استفاده نمود.با استفاده از تکنولوژی روز یا ابر تکنو لوژی در تولید عذای کودک و برزگسال ، اکثر مشکلات عدم جذب کامل بر طرف میشود و عذای کافی و مناسب به سلولهای بدن میرسد در نتیجه کمک برزگی در پیشگیری از شیوع سوء تغذیه و عوارض نامطلوب ( کوتاهی قد ،لاغری و چاقی مفرد ، افت ضریب هوشی ،همچنین بیماریهای غیر واگیر مانندقلب و عروق ،دیابت نوع دوم ،بالارفتن فشار خون ،و برخی از سرطانها که از دوران کودکی آغاز و در سنین بعدی ظاهر محسوب میشود در مقالات آینده در صورت لزوم در مورد تکنولوژی روز تولید بیشتر صحبت خواهیم کرد .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد